Det handler stadig om mennesker
Der kommer til at ske mere de næste fem år i branchen end de foregående 50. Og 2017 vil handle om nye forretningsmodeller og optimering samt uddannelse og rekruttering i fokus hos Bilbranchen.
Sammensmeltningen mellem det analoge og digitale giver den enkelte forhandler en række muligheder for at udvikle sin forretningsmodel og netop gøre sin forretning unik overfor kunden.
DEN DIGITALE UDVIKLING udfordrer dog også den enkelte forhandler på en række områder. Forhandlere oplever i stigende grad, at de eksisterende IT-systemer i forretningen ikke er tilstrækkelige i forhold til at kunne tilbyde kunderne den service, man med rette kan forvente af en bilforhandler anno 2017. Det skaber frustration hos den enkelte forhandler og giver anledning til at søge nye veje og nye samarbejdspartnere.
Samtidig oplever bilforhandlere fortsat høje investeringskrav fra deres respektive importører i blandt andet bygninger og materiel. En ny medlemsundersøgelser fra Bilbranchen viser, at forhandlere ser et langt større potentiale i at udvikle helt nye koncepter samt investere i nye digitale løsninger frem for nye facader og glas.
ÉN AF DE VIGTIGSTE forudsætninger for at kunne løse disse udfordringer er, at virksomhederne kan tiltrække de rette medarbejdere. Medarbejdere, der kan spotte og forstå de nye udfordringer, som har evnen til at omsætte de digitale muligheder til nye og levedygtige forretningsområder.
MEN DET ER IKKE KUN i forhold til de nye digitale vilkår, at medarbejdernes kompetencer er afgørende. Også på velkendte områder vil der i de nærmeste år være brug for flere ressourcer. Specielt oplever branchen i disse år mangel på lærlinge inden for lastvogn og karrosseri. Og det er Bilbranchens anbefaling, at netop disse to uddannelser, som en konsekvens af den nyligt indgåede trepartsaftale, bliver såkaldte fordelsuddannelser.
Og det øgede fokus i uddannelsessystemet vil blive fulgt op af et særligt fokus i Bilbranchens egen kampagne, Bilkarriere.dk. I lyset af manglen på arbejdskraft inden for karrosseri og lastvogn vil Bilkarriere i 2017, udover den generelle kampagne, blive brugt mere målrettet til at promovere netop disse to uddannelser overfor landets unge mennesker.
REKRUTTERING OG UDDANNELSE vil derfor være i fokus i Bilbranchen i det kommende år. Og når dertil lægges omlægning af den værdibaserede registreringsafgift, opfølgning på afgørelser om overflytning af avance i Landsskatteretten, sikring på europæisk niveau af lige adgang til data samt forberedelse af medlemsvirksomhederne på ny persondataforordning, er der nok at tage fat på.
Med ønsket om et godt nytår til vore medlemmer og samarbejdspartnere!
Thomas Møller Sørensen,
direktør i Bilbranchen
Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER.