Udfordringerne står i kø i de kommende år
Leverandørernes brancheorganisation varsler store ændringer på reparationsmarkedet med forbundne biler.
Desværre er de gode nyheder ikke tilstrækkelige til at opveje effekten af flere modsat rettede tendenser, som har negativ indvirkning på markedet. Den største synder var i 2016 uden tvivl den amputerede reparationsgrænse for trafikskadede køretøjer. Hver dag kasseres velholdte, nyere biler med ganske små skader på grund af regler, hvis aktualitet hører til i en efterhånden fjern fortid. Trods sikkert velmente løfter fra flere politiske partier druknede en forhøjelse af reparationsgrænsen, ligesom en miljørigtig omlægning af registreringsafgiften, i det hurlumhej, som blev udløst af efterårets fastlåste situation i Folketinget.
EN NY REGERING blev dannet, men regningen for kompromiserne i finansloven er nu parkeret til senere betaling, og allerede når CO2-emissionerne fra transportsektoren skal reduceres markant, som led i de kommende års internationale indsats for begrænsning af drivhusgasserne, får de seneste to finansloves afgiftsændringer for biler konsekvenser i form af en langt hårdere opbremsning end nødvendigt, hvis der i stedet var blevet taget nogle indledende skridt i en retning, der havde beskyttet miljøet i stedet for det stik modsatte.
I 2017 bliver antallet af biler, som bliver kasseret fordi de falder for reparationsgrænsen, endnu større end tidligere på grund af afgiftsnedsættelsen. Den medfører nemlig, at bilernes værdi falder og reparationsgrænsen bliver tilsvarende tidligere udløst.
I DE KOMMENDE ÅR STÅR udfordringerne for autobranchen i kø, og selv om konjunkturerne skulle forblive gunstige, må de fleste belave sig på store ændringer. En af de vigtigste årsager kommer fra den "forbundne" bil, som vil kommunikere med sin omverden på stadig flere nye områder.
Biler genererer data om, hvor de er, hvordan de anvendes, og hvilken tilstand de er i - og i fremtiden vil mængden af data til og fra biler vokse eksponentielt.
Når bilfabrikkerne i øjeblikket kæmper en intens kamp for at vinde rettighederne til - og det fulde herredømme over - de data fremtidens biler vil generere, er det ikke blot for at mindske konkurrencen fra uafhængige leverandører på eftermarkedet, men også for at sikre sig en stor andel af det nye marked, som alle disse data i sig selv skaber. En undersøgelse fra McKinsey & Company peger i retning af, at den omsætning, der skabes af netværksforbundne biler, allerede i 2030 vil være vokset til mellem 450 og 750 milliarder USD på globalt plan. Det er et svimlende stort marked, som vil sprænge de nuværende rammer for autobranchens forretningsmodeller.
DET ER FORBUNDET MED mange vanskeligheder helt at undgå huller i lovgivningen, som kan bruges til at afskærme markedet for konkurrence. I de nærmeste år bliver der brug for en dedikeret indsats for at udvikle alternativer til bilfabrikkernes bestræbelser på at erobre et monopol på at sende data ind i bilerne. Der skal nok blive givet en vis adgang til de data, bilen producerer, men over-the-air kommunikation ind i bilens systemer bliver dér, hvor det vanskeligste slag skal udkæmpes.
Det er uigennemskueligt for mange, hvad der foregår på bilfabrikkerne og i deres organisationer. Den information, der kommer ud, er fyldt med spin, og virkeligheden er desværre ikke, at bilfabrikkerne "er kommet til fornuft", og har til hensigt at forære et guldæg til de frie værksteder. Dertil er deres konkurrence-gen alt for stærkt.
Godt nytår!
Frank R. Hansen, direktør i AUTIG,
Autobranchens Handels- & Industriforening i Danmark
Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER.