23948sdkhjf

Regummiering - den bedste dækløsning

Stor anerkendelse til regummierede dæk sluttede et meget aktivt år for Fabrikantforeningen For Regummierede Dæk i Danmark.
FFRD Der er intet nyt i, at nedslidte dæk genbruges bedst ved regummiering, og at et eller flere ekstra liv giver den bedste totale dækøkonomi.

Derimod er det nyt, at forbrugerne fra nytår ikke mere skal straffes med ekstra miljøgebyr ved at udvise fornuftig adfærd med investering i kvalitetsdæk, som kan genbruges mange gange. Indtil nu har forbrugerne bidraget med miljøgebyr på det nye dæk, og lidt ulogisk også for hver gang dækket blev regummieret. I sidste ende blev der jo kun ét udtjent dæk til bortskaffelse, selv om der var betalt miljøgebyr flere gange. Dette var indeholdt i bekendtgørelsen om gebyr og tilskud til nyttiggørelse af dæk, som nu har gennemgået en revision. Den nye bekendtgørelse hedder nr. 1347 og træder i kraft den 1. januar 2017 - og giver med gebyrfritagelsen endnu større grund til at købe regummierede dæk fremover.

GENNEM VORES EUROPÆISKE paraplyorganisation, Bipaver, har FFRD været meget involveret i de politiske bestræbelser i Europa-Parlamentet på at rejse en antidumping sag, som pålægger skat på dæk fra lande, som yder statsstøtte til deres dækindustri. Vi ser dækpriser, hvor der ikke engang er dækning for råvare omkostningerne. Desværre er der også tegn på tilsidesættelser af regler mod indhold af "farlige" kemikalier i dækkene.

Priserne på de "billige" dæk er så lave, at hele verdens regummiering-industri er under voldsomt pres, og mange fabrikker er allerede lukket. Forbrugerne lader sig lokke af billige nye dæk, mister fornuften og ser desværre kortsigtet på de driftsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser. Normalt opnår forbrugerne ikke de samme kilometerresultater med disse billige lavkvalitetsdæk, og antallet af gode dæk, som kan regummieres, bliver dermed også mindre. Gebyrfritagelsen af regummierede dæk bør give anledning til, at fornuften vender tilbage.

1,0 MILLIMETER MØNSTERDYBDE på dæk på alle køretøjer over 3500 kg totalvægt gælder stadig i Danmark, som et af de få steder i Europa. Ingen kan give en fornuftig forklaring på, hvorfor det kun er 1,0 mm. Vi arbejder naturligvis sammen med hele dækbranchen med fokus på øgede krav til mønsterdybder, sommer-og vinterdæk og bedre mærkning. Efter mere end tre års forarbejde forventer Bipaver, i nær fremtid, at færdiggøre det store forarbejde til en mærkningsordning for regummierede dæk. Målet er en label ordning, som vi kender den fra nye dæk i dag.

FFRD ER EN AKTIV SPILLER i Dækbranchen Danmark og værdsætter samarbejdet med branchens andre foreninger. I fællesskab kan vi udvise samfundsansvar, når vi kan bidrage med ekspertise til lovgivende eller udøvende myndigheder, som søger viden eller sparring i alle spørgsmål til hjul og dækservice. Vores fælles oplysningsarbejde sker hele året, med kulmination ved Temadag for dæk på Teknologisk Institut hvert år i september.

NDI/Euroband Brørup, Vulkan Randers og Bandag Tobøl er de tre producenter i FFRD, som glæder sig til fortsat at tilbyde transportbranchen de bedste miljø- og driftsøkonomiske dækløsninger i fremtiden og nu fritaget for et ulogisk miljøgebyr.

Tak til alle for samarbejdet i 2016, og især til Volker Nitz og Arne Hansen på Dækbranche-kontoret for deres vedholdende indsats i dækkets tjeneste, samt Miljøstyrelsens vilje til at indleve sig i dækkets forunderlige verden. FFRD ser frem til at holde samfundet sikkert kørende i fremtiden.

Erik Neuberg Rasmussen,
Formand FFRD

Artiklen er en del af temaet NYTÅRSUDTALELSER.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081