Fransk løve bider fra sig med rekordsalg
Peugeot blev sidste år det mest solgte personbilsmærke kun til private i Danmark - foran VW.
Peugeot Denmark forventer desuden, at andelen af privatleasing atter vokser i 2017, og at SUV-tendensen fortsætter. Herudover tror importører på et konkurrencepræget, dansk bilmarked, og at kunde-loyaliteten vil falde.
Endelig forventer Peugeot Danmark, at modeordet distruption også rammer autobranchen i år.
Det sagde informationschef Hanne Langsig Sørensen, da Peugeot Danmark i torsdags den 5. januar afholdt sin traditionelle nytårskur for de danske motorjournalister i Glostrup.
- Vi er nødt til at forberede os på distruption i autobranchen. Vi er nødt til at vende tingene på hovedet - det bliver vores helt store udfordring i branchen - både for importører og forhandlere, sagde Hanne Langsig Sørensen og pegede på distruptionen i brancher som hotelbranchen (airbnb) samt taxi-branchen (Uber).
- Et af svarede på distruption er også at give kunderne det, de vil have - før de ved det, tilføjede hun og løftede sløret for en Peugeot nyhed i 2017: Privatleasing version 2.0, der handler om leasing inklusiv tilbehør som anhængertræk og vinterdæk.
Rekord med 22.175 biler
Peugeot kan glæde sig over all-time rekord i 2016 med 22.175 solgte biler - således atter på en 2. plads efter VW.
- Peugeot blev imidlertid det mest solgte personbilsmærke kun til private, sagde Hanne Langsig Sørensen og pegede på, at Peugeot præsterede et såkaldt organisk salg i 2016 på 9915 biler (mod 9803 til VW).
Inden for privatleasing stod Peugeot for 8369 biler mod 4984 til VW.
Hertil skal lægges demobiler: 2823 (Peugeot) og 5342 (VW) samt udlejning.
Leasing-top
Privatleasing top-3 Danmark 2016:
208: 3434
308: 3334
Polo: 2574
Privatleasing top-3 Danmark 2016:
208: 3434
308: 3334
Polo: 2574
Diesel op med 24 procent
Tendensen hos Peugeot i Danmark i 2016 var en stigning i Allure udstyrsniveauet på 27 procent, mens salg af tilbehør voksede med over 24 procent.
Kundetilfredsheden blev i 2016 opgjort til 91 - mod 89,9 året før, mens den såkaldte mekaniske loyalitet nåede et historisk højt niveau på over 53 procent.
Det danske marked blev i 2016 præget af, at antallet af mikrobiler for andet år i træk faldt, og at interessen for SUV-modellerne steg markant.
Desuden steg salget af dieselbiler med over 24 procent, ligesom privatleasing boomede i 2016 med en fremgang på over 49 procent.
I 2016 blev Peugeot markedsleder inden for privatleasing i Danmark med 30 procent foran VW og Toyota.
12 priser til 3008
Peugeot kunne sidst i 2016 glæde sig over, at den nye Peugeot 3008 blev kåret til Årets Bil i Danmark - men herudover han den fået 12 priser rundt om i Europa.
I Danmark er der i november og december 950 salgsmarkerede Peugeot 3008.
- Også på europæisk plan er det en succes med mere end 60.000 bestillinger ultimo december. Produktionen af bilen øges til 1000 per dag i 2017 mod hidtil 700 om dagen, fortalte Hanne Langsig Sørensen.
Bilnyhederne fra Peugeot bliver i år en ny 5008 samt en faceliftet 308.