Populær motor har rustproblemer
Ecoboost-motorerne fra Ford er prisvindere, men de ruster.
Turborørene på Fords Ecoboost-motorer kan ruste, og det kan blive dyrt for kunderne. Ford lover dog, at der gives kulance med tilbagevirkende kraft, hvis bilen har været på mærkeværksted. (Foto: Henrik Nordstrøm Mortensen)
Problemet er rust på kølerørene på den turbolader, som motorkonstruktionen bygger på. Flere danske tilfælde viser nemlig, at den angribes af rust, hvilket betyder udskiftning af ikke både rør, men også selve turboen. Det er dyrt, og FDM forventer, at regningen for det værkstedsbesøg kan løbe op i 15.000 kroner.
FDM er dog gået videre med sagen til Ford Danmark, der lover at komme berørte Ford-ejere til undsætning. Er bilen blevet serviceret på et mærkeværksted, kan man uden beregning få udskiftet eller repareret motorkomponenterne, hvis det skulle være nødvendigt, skriver FDM Motor. Har man i stedet fået efterset sin Ecoboost-motor på et frit værksted, så vil Ford Danmark vurdere sagerne enkeltvis.
23.000 biler måske omfattet
FDM Motor skriver, at der pt. er konstateret omkring 30 tilfælde på dansk jord, men at der i Kongeriget i skrivende stund er solgt godt 23.000 Ford-biler med turbomotorerne, der blandt andet fås til Fiesta og Focus. På europæisk plan drejer det sig ifølge FMD’s oplysninger om godt en million biler.
Tilbagevirkende kulance
Siden oktober 2016 har Ford i Danmark bedt sine mærkeværksteder om at holde øje med eventuel rust på rørdelene og dernæst smøre dem ind i, så rusten forhindres.
Ford lover i samme åndedrag, at det bidrag, producenten tilbyder sine kunder uden for garantien - også kendt som kulancen - er med tilbagevirkende kraft, hvilket igen omfatter 100 og 125-hestes udgaverne.