Tanker om digitalisering
Alle taler om det - få ved nok om det.
Digitalisering er ikke en ny revolution. Digitalisering har været en fast bestanddel af hverdagen i mange år. Eneste forskel er den tiltagende udvikling på området.
Nu begynder folk pludselig at interessere sig for det, for nu begynder det at blive til vinder-værktøjer. Det handler om hurtig og langtidsholdbar information og kommunikation. Det handler i særdeleshed om at forcere og udnytte det at komme først - det handler om at udnytte værktøjerne på en smart måde. Det handler om hurtigere innovation.
Digitalisering omtales ofte som en udfordring, men er jo - ganske banalt - en for evigt værende del af vores hverdag. En ting kan jeg 100 procent tilslutte mig - de, som går dybt og bruger det maksimalt, vinder over de, som forholder sig afventende. Det har altid medført en konkurrence-fordel, og således vil det fortsætte med at være.
Tre koblinger
Følgende tre koblinger ville jeg selv sætte på dagsordenen:
• Som et fast agenda-punkt på bestyrelsesmøderne (for at have "in-time-attention" på området).
• Drifts-organisatorisk: Et tæt samspil mellem salg og it.
• Den sunde fornuft (forsigtighedsprincippet): Invester kun, hvor det oprigtigt giver en konkurrence-fordel.
Mindre fysisk interaktion
Digitaliseringen skal højne simplicitet og automatisering. Det er positivt. Alligevel er jeg lidt tøvende i min begejstring.
Det skyldes alene, at jeg ikke håber, at det hele - når det griber endnu mere om sig - kommer til at medføre mindre fysisk interaktion mellem mennesker.
Slutteligt: Digitalisering er ikke "bare" for nu - og såmænd fra før. Digitalisering er for altid, og om vi vil det eller ej - det kommer til at gribe mere og mere om sig. Digitalisering kan forenkle en hel del, alligevel må man ikke falde i svime over det.
Jens Sørensen, strategisk rådgiver, The Wide View