Firhjulstrækkere bliver billigere
Dacia, Suzuki, SsangYong, Opel, Renault, Skoda, Nissan markedet bugner af budgetvenlige vinterbiler med firhjulstræk, viser analyse fra bilpriser.dk.
Forklaringen ligger i, at bilfabrikkerne har set et marked i at forsyne deres lidt mindre modeller med brændstoføkonomiske motorer med 4x4. Det holder priserne nede. Den almindelige konkurrence gør også sit.
Så er man klar til at ofre mellem 4.241 og 6.494 kroner om måneden plus en slat ekstra til forsikring og service, så kan man frit vælge mellem 4x4-bilerne Dacia Duster 1.5 dCi Ambiance med 109 hk, Suzuki S-Cross 1.6 DDiS Allgrip med 120 hk, SsangYong LUVI 1.6 ISG med 115 hk, Opel Mokka 1.6 CDTi Cosmo med 136 hk, Renault Kadjar 1.5 dCi med 130 hk, Škoda Yeti 2.0 TDI med 110 hk eller Nissan Quashqai 1.6 dCi med 130 hk og få træk på alle fire poter.
Udgiften skal ses over fire år og i ait 80.000 km.
Oversigt før køb
Der er ikke tale om en kåring af den bedste eller billigste firhjulstrækker.
- Analysen skal ses som en god oversigt, der kan hjælpe en til at træffe det rigtige valg, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten bilpriser.dk.
At de mindste 4x4-biler i analysen "kun" har 109 til 130 hk, bekymrer ham ikke:
- Det er overhovedet ikke noget problem, og der er da heller ingen motorjournalist, der har anført det som et problem. 109 hk er rigeligt til at få Dacia’en fremad på motorvejen, også i modvind. En Skoda Yeti med 110 hk har lige så mange hestekræfter som den første Passat, og den 1,5-motor, der ligger i blandt andet Renault Kadjar trækker også en stor firmabil som Renault Laguna, påpeger han.
En 4x4-bil er kendt for at være dyrere at vedligeholde end en forhjulstrukket bil. Men det er faktisk op til ejeren selv, om det skal forholde sig sådan:
- Vælter man rundt i pløre, rammer sten på marken og i skoven og overbelaster kron- og spidshjul med for hårde træk, så vil det blive dyrt. Kører man derimod almindeligt og fornuftigt kan man få stor glæde af firhjulstræk uden at det kommer til at kunne mærkes synderligt på servicekontoen, siger Niels Grøftehauge.
De dyre som firmabil
Der kan selvfølgelig også vælges langt større og dyrere firhjulstrækkere med spandevis af plads og kræfter, for eksempel en Mercedes-Benz GLK 2.2 med 170 hk. Den lander på 14.105 kroner om måneden og er den mest omkostningstunge i testen. Det skyldes især et værditab på 475.000 kroner på fire år!
- Det vil typisk være virksomhedsejere, der kan give sig selv en firmabil, som vælger den løsning. Når de begynder at banke op i 8.000 kr. om måneden, vil det typisk være mere økonomisk fordelagtigt at betale skat af firmabil frem for selv at købe, vurderer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk.