23948sdkhjf

Fibre skal forebygge mod flade dæk

Forstærkning til dæksider hjalp til ved fartrekord på to hjul.
KANTER Hvis man går en tur langs en stribe biler, som holder parallelparkeret, så er risikoen for at få en klump i maven oftest stor. En klump, fordi der oftest er dæk, som er endt på den spidse side af kantstenen. Oftest betyder sådan en parkering, at man skal forbi et værksted og en dækfagmand, fordi dækket kan være skadet.

Men nu lover finske Nokian, at flere af firmaets dæk bliver udstyret med den såkaldte Aramid Sidewall-teknologi, som består af fibre, der forstærker dæksiderne. Ifølge producenten kan det være med til at forhindre punkteringer, når man efter endt parkering på kantsten eller spidse genstande kører videre. Fra 1. januar i år tilbyder Nokian derfor Aramid-teknologien til produkterne Nokian Rockproof, Nokian Rotiiva AT Plus og Nokian Rotiiva AT. Fremadrettet vil teknologien også blive anvendt i Nokian Hakkapeliitta LT vinterdæk. De dæk, som bruger teknologien i dag er Nokian zLine A/S SUV, Nokian WR SUV 3, Nokian Line SUV og Nokian zLine SUV.

- Vi har fået en masse positiv feedback fra SUV-kørere og vores innovation har vist sig at være funktionel i praksis. Funktionen hergiver ekstra holdbarhed og tilbyder flere ubekymrede kilometer til forbrugeren. Utilsigtede dækskader kan være en dyr sag, men Aramid Sidewall, der beskytter dækket fra sidepåvirkninger, kan endda forhindre skaden helt, lover Petri Niemi, der er leder af Product Management hos Nokian Tyres.

Rekord på to hjul
Den forstærkende teknologi var ifølge Nokian også en medvirkende årsag til, at den finske stuntkører Vesa Kivimäki i efteråret kunne sætte en ny verdensrekord i bilkørsel på to hjul. 186,269 kilometer i timen nåede han op på, blandt andet takket være forstærkede dæksider.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11