FDM-test punkterer populære SUV-dæk
Dæk, der er udviklet med henblik på de populære SUV’er, holder langt fra, hvad de lover, viser test.
Med de højere biler kommer også et stigende antal ’SUV-dæk’, der ifølge dækproducenterne kan mærkes M+S. Det betyder, at dækket også er egnet til sne og mudder, men det mærke kan man ikke bruge til ret meget, viser en stor FDM-test.
FDM’s nye sommerdæktest tæller 15 dæk til modebilerne i størrelsen 16-tommer (215/65 R16). Selv om bilerne også fås med både 17-, 18- og 19-tommer, er det den mest gængse størrelse og specielt udviklet til denne biltype. Eksempelvis er den standard på biler som Nissan Qashqai.
- Det er efterhånden et par år siden, at crossover-bølgen ramte danskerne, og for mange er det nu ved at være tid til nye sommerdæk. Derfor har vi i år valgt at teste et udvalg af dæk, der er specielt udviklede til denne biltype, udtaler bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen i en pressemeddelelse.
I forhold til de udvalgte SUV-dæks evner på glat underlag siger redaktøren:
- Flere af producenterne har valgt at forsyne sommerdækkene med et M+S-mærke, der kunne give det indtryk, at dækket også kan bruges om vinteren. Derfor valgte vi undtagelsesvis også at teste dem på sne, og her falder de stort set alle helt igennem, fortæller Søren W. Rasmussen og tilføjer:
- Faktisk klarer de sig ikke bedre end et almindeligt sommerdæk i vinterføre. Det er naturligvis ikke godt nok, og bør give røde øre hos producenterne. Så selvom det er fine sommerdæk, er der altså ikke nogen vej uden om vinterdæk, hvis man vil køre i vinterføre. Hele FDM’s store dæktest kan læses i FDM Motor-bladet for marts måned.