23948sdkhjf

Nissens sat til salg i ny vækst-strategi

Der skal findes penge til at spille med musklerne i især Kina, fortæller indehaver som fjerde generation, Alan Nissen.
SALGSSKILT De senere års vækst i Horsens-virksomheden Nissens har gearet til at invitere nye kapital-kræfter indenfor. Fjerde generation i milliardkoncernen, 58-årige Alan Nissen, fortæller således til Børsen, at han er klar til at sælge sågar aktiemajoriteten i firmaet, som hans oldefar, Julius Nissen, stiftede i 1921. Selv overtog Alan Nissen i 1999 virksomheden, der producerer køleudstyr til autobranchen samt til vind-industrien.

Ingen af Alan Nissens tre døtre er tilsyneladende på vej ind i firmaet i forbindelse med salgstankerne, der er en slags generationsskifte. Dog agter Alan Nissen fortsat at blive i firmaet efter et salg.

Han vurderer, at et salg vil være bedst for både virksomheden og familien og har derfor hyret rådgiverhuset FIH Partners til at hjælpe med at finde en medejer til selskabet.

- Vi har en utroligt god udvikling og en pæn vækst, så jeg synes, at timingen er rigtig nu. Vi skal sikre, at vi har de muskler, der skal til, for at løse opgaven på længere sigt, siger Alan Nissen til Børsen. Han vil dog ikke løfte sløret yderligere for den nye strategi, der skal få forretningen til at vokse mere de kommende år.

I forbindelse med finanskrisen røg Nissens i 2009/10 ud i en stor fyringsrunde og et underskud efter skat på 23 millioner kroner ud af en omsætning på 673 millioner. Siden er forretningen vendt, så salget de senere år er braget i vejret og i regnskabet 2015/16 udgjorde næsten 1,4 milliarder kroner, med et driftsresultat på 130 millioner kroner.

500 arbejdspladser er imidlertid flyttet til Østeuropa siden 2007 og flere kan være på vej i selskabet, der beskæftiger 1200 ansatte i alt, anfører Børsen.

Motor-magasinet kunne i oktober sidste år fortælle, at Alan Nissen trak sig delvis tilbage ved at overlade posten som topchef til Mikkel Krogslund Andersen, med en fortid hos konsulentvirksomheden Implement A/ og SFK Systems, mens han selv blev bestyrelsesformand.

Der har været fremgang for begge Nissen-divisioner, Automotive og Cooling Solutions. Automotive-divisionen leverer køle- og klimasystemer til den voksende bilbranches eftersalg, mens Cooling Solutions er til vindbranchen.

Automotive vokser i de fleste markeder, og de kommende år er ambitionen at få fat i Kina, hvor potentialet er stort, forklarede Mikkel Krogslund Andersen i forbindelse med offentliggørelsen af det seneste regnskab i oktober 2016.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203