Småbiler kæmper med sikkerheden
Citroën C3, Fiat 500 og Ford Ka+ skuffer i Euro NCAP test, mens Audi Q5, Land Rover Discovery, Peugeot 5008 og Toyota C-HR får topkarakter.
Citroën C3 er en helt ny generation af bilen, der hører hjemme i den så populære minibilsklasse. Den opnår fire stjerner, men kunne være kommet helt i mål, hvis den havde været udstyret med automatisk nødbremse. C3’s sikkerhedsudstyr, der blandt andet består af skiltegenkendelse, linjevogter og fartbegrænser, er ellers på et godkendt niveau. Men bilen når akkurat ikke i mål, når det kommer til fodgængersikkerhed.
- Det er skuffende, når en helt moderne og nyudviklet bil ikke opnår de fem stjerner, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, ingeniør og motorjournalist Søren W. Rasmussen. Senere på året får C3 nødbremse, så FDM anbefaler bilkøbere at vente med køb af modellen indtil da.
Røg fra fem til tre stjerner
Værre i testen gik det med Fiat 500, der siden 2011 har været populær på de danske veje. Dengang fik den fem stjerner, men testen har overskredet sidste salgsdato, og derfor blev Fiat 500 testet igen. Med skærpede krav efter seks år røg den fra fem til kun tre stjerner. Det er især mangel på en automatisk nødbremse og andet moderne sikkerhedsudstyr, der trækker ned. Men det grundlæggende sikkerhedsniveau i Fiat 500 er heller ikke til mere end tre stjerner målt med nutidens standarder.
En usikker verdensbil
En bil, der ikke kan undskylde et skuffende resultat med sin alder, er den nye Ford Ka+. Bilen er udviklet til at kunne sælges i hele verden, men med kun tre opnåede stjerner er den ikke på hjemmebane på europæiske veje.
- Ka+ er tydeligvis skabt til salg i dele af verden, hvor sikkerhed ikke spiller den store rolle. Ford burde ikke falde for fristelsen til at sælge en så dårligt udstyret bil på vores danske marked, siger Søren W. Rasmussen.
Fem stjerner under pres
Fire biler i de populære SUV- og crossover-klasser klarede testen til topkarakter. Den ene, Peugeot 5008, behøvede dog slet ikke at møde muren for at få fem stjerner. Da bilen deler konstruktion og udstyr med Peugeot 3008, men blot har fået ændret lidt på bagenden, kan den få overført det flotte resultat.
Hertil viser bilproducenterne Audi, Land Rover og Toyota, at de kan bygge sikkerhed ind i alle størrelser biler, så både mennesker i og uden for bilerne bliver beskyttet.
De to af mærkerne skal dog ikke hvile længe på laurbærrene. Næste år strammer Euro NCAP igen kravene for bilers sikkerhed. Audi Q5 får fem stjerner i år, men sådan ville det ikke gå efter 2018-kravene.
- Det kan undre, at Audi Q5 lige akkurat når de fem stjerner i kategorien Sikkerhedsudstyr. Audi kan levere det nødvendige udstyr, men det er ikke standard i dag. Det ville klæde Audi, hvis de fremover ikke går efter laveste fællesnævner, siger Søren W. Rasmussen.
Også den helt nye Toyota C-HR, med det opsigtsvækkende design, får fem stjerner. Men også den skal være glad for at være testet i 2017. Her er det beskyttelsen af mindre børn, der ikke er i top.
Sidste bil i feltet er Land Rover Discovery, der ligeledes fik fem - men til gengæld mere langtidsholdbare - stjerner.
Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test HER