23948sdkhjf

PSA køber Opel for 16 milliarder kroner

Franske PSA overtager det amerikanskejede tyske bilmærke Opel med sine 11 fabrikker og 40.000 medarbejdere.
FUSION Opel bliver fremover en del af franske PSA (Peugeot, Citröen og DS), som dermed bliver Europas næststørste bilproducent med en markedsandel på 16 procent kun overgået af tyske Volkswagen, som har en markedsandel på 24 procent. Med købet overtager PSA Group seks fabrikker til samling af biler og fem fabrikker til fremstilling af bildele. De beskæftiger 40.000 medarbejdere.

Overtagelsen blev bekendtgjort af selskaberne bag bilmærkerne - henholdsvis PSA og GM - mandag morgen.

PSA betaler dels 1,3 milliarder euro for Opel og dels 1,3 milliarder euro for den tilhørerende finansieringvirksomhed, som den franske storbank BNP Paribas også bliver delejer af.

Til sammenligning omsatte Opel og Vauxhall for hele 17,7 milliarder euro i 2016. GM skal dog også betale 3 milliarder euro (22,3 mia. kr.) til PSA for at lukke en del af sine pensionsforpligtelser, og samtidig tager det amerikanske firma en nedskrivning på 4 til 4,5 mia. dollar.

Den franske køber begrunder handelen med, at Opel vil kunne integreres og give store synergieffekter inden for indkøb, produktion og forskning. I alt ventes der besparelser på 1,7 milliarder euro om året i 2026, og størstedelen vil være på plads i 2020.

- Vi er overbeviste om, at Opel / Vauxhall til sætte fart på sin turnaround med vores støtte, siger PSA’s CEO Carlos Tavares i en pressemeddelelse.

Opel har lidt store tab
Tyske Opel har været tabsgivende siden årtusindskiftet, men i den nye struktur tror PSA, at bilmærket vil kunne levere positive pengestrømme i 2020 og en driftsmargin på 2 procent - hvilket skal stige til 6 procent i 2026.

GM har ejet Opel i 90 år og har de seneste år lidt store tab på ejerskabet. I 2016 tabte GM således 257 millioner dollar i Europa, og det er sekstende år i træk, at firmaet tabte penge i Europa.

Det store tab i 2016 skyldes blandt andet Brexit-afstemningen i Storbritannien og den efterfølgende svækkelse af det britiske pund.

I alt har GM nu tabt, hvad der svarer til mere end 15 milliarder dollar på deres europæiske mærker siden 2000.

Har tidligere talt alliance

De to firmaer har tidligere diskuteret en alliance, som dog blev lagt i graven i 2013, men ifølge flere analytikere giver overtagelsen god mening for begge parter: PSA vil få glæde af GM’s forspring inden for el-biler, der senest er demonstreret med Chevrolet Bolt (Opel Opel Ampera-e), der kan køre op i mod 520 kilometer på en opladning.

Omvendt kan GM fuldføre sin europæiske exit-strategi, som blev indledt med Chevrolets farvel til Europa, og som GM vil sætte yderligere fart på som følge af Englands kommende udtræden af EU. GM har ellers haft kontrollen over Opel siden 1929.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094