23948sdkhjf

Nye synsregler gavner veteranbiler

Lempelser i synsvejledningen glæder Motorhistorisk Samråd.
HISTORIE Ved årsskiftet opdaterede Færdselstyrelsen ’Vejledning til syn af køretøjer’. Foreningen Motorhistorisk Samråd noterer sig, at de fleste ændringer er af positiv karakter, dog med et par undtagelser, som omfatter nye krav til stelnumre og om toldsyn i forbindelse med import.

Fremover skal alle køretøjer, der importeres, have stelnummer. Det gælder importerede veterankøretøjer, også selv om de er ældre end 1956. For køretøj uden stelnummer, som skal registreres her i landet for første gang, skal synsvirksomheden lade et stelnummer indpræge.

En ændring til vejledningens afsnit 19 om særlige undersøgelser fortæller, at i fremtiden skal et toldsyn altid afsluttes hos den samme synsvirksomhed, som har påbegyndt synet. Først ved afslutningen tages eventuelt endelig stilling til køretøjets stand og udstyr. Et omsyn kan således ikke ske ved en omsynsvirksomhed, men skal foretages samme sted som toldsynet.

De gode nyheder
Der er dog også en række ændringer, som kan anses som en forbedring af de eksisterende vilkår. Det omhandler godkendelse af køretøjet til at trække eksempelvis en campingvogn, og nye krav til godkendelse af anhængertræk. Færdselstyrelsen har endvidere oprettet en dokumentportal, hvor alle fremtidige dokumenter som udenlandske registreringsattester, billeder af køretøjet, stelnummeroplysninger og så videre skal uploades til at man har adgang til det i fremtiden.

Det har de senere år været sådan, at en campingvogns totalvægt højest måtte være 50 procent af bilens egenvægt. Eksempelvis måtte en stor amerikanerbil på 1800 kg højest trække en campingvogn på 900 kg. Det er ændret nu, så når køretøjet er ældre end 35 år, kan der sættes en grænse på 90 procent i stedet.

Ny dokumentportal
Hvis registreringsgrundlaget er en udenlandsk registreringsattest, skal den nu scannes og uploades til Færdselsstyrelsens Dokumentportal. Det betyder også at attester, der udstedes i forbindelse med syn, nu også uploades til Færdselsstyrelsens Dokumentportal, så de kan findes, og der kan udskrives en ny til ejeren, hvis disse bliver væk.

Ombyggede køretøjer
Et helt nyt afsnit samler de mange tidligere krav til ombyggede køretøjer. Kravene er gennem en meget lang høringsproces, hvor også Motorhistorisk Samråd har givet deres besyv med, revideret og samlet sammen. Styrelsens tekst i vejledning siger, at der i forbindelse med sammenskrivningen er indført en række lempelser og nogle få skærpelser. Skærpelserne skulle kun være vedrørende støj, hvor synsvirksomheden tidligere kunne "skønne", men hvor der nu skal foreligge dokumentation, f.eks. ved brug af åbne luftfiltre der ikke er registreret som konstruktive ændringer.

Efter hvad Motorhistorisk Samråd erfarer, så er der i branchen forskellige områder i det sammenskrevne regelsæt, som ikke er blevet helt som forventet. Andre organisationer arbejder derfor på kommentarer til den del af regelsættet, hvilket Motorhistorisk Samråd også gør.

Sekretariatsleder Johnny B. Rasmussen oplyser, at Motorhistorisk Samråd er i gang med at analysere den nye synsvejledning for at se om de punkter foreningen har fremført i høring er med.

- Vi vil også indgå i dialog med andre organisationer om deres oplevelser af de nye regler, siger han.
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062