23948sdkhjf

Værkstedsportal skifter strategi

En ny markedsstrategi fra autobutler.dk skal medføre færre værksteder, flere kunder og mere omsætning til det enkelte værksted. Samtidig skal de medvirkende mekanikere have adgang til flere digitale værktøjer.
VÆRKSTEDSPORTAL Efter at franske PSA sidste år investerede et trecifret millionbeløb i værkstedsportalen autobutler.dk går virksomheden nu efter at blive en digital partnerskabsportal for udvalgte kvalitetsværksteder, der har fokus på kvalitet, service og digitalisering.

- Det vigtigste for en portal som vores er at skaffe nye kunder og ekstra omsætning til værkstederne. Med den nye strategi satser vi i højere grad på værksteder, der ønsker at blive førende på digitalisering. Vores vækstplan om øget trafik og målet om færre værksteder skal samtidig skabe fundamentet for tættere relationer til værkstederne, fortæller adm. direktør Christian Legêne.

Han peger på, at man som led i partnerskabsstrategien søger et tættere samarbejde med værkstederne om at få digitale kunder og bruge de mange nye digitale værktøjer.

Ud over krav om blandt andet kædetilknytning vil portalen fremover indgå partnerskaber baseret på værkstedets vækstambitioner, kapacitet, online mentalitet og evnen til at servicere digitale kunder.

Autobutler.dk vil også vurdere, hvordan værkstedet præsenterer sig selv for kunderne og dets fysiske opland.

Nyt domicil

Autobutler er per 1. marts flyttet til et nyt domicil, et 1250 kvadratmeter stort tre-etagers hovedsæde på Rentemestervej ved Lygten i Københavns Nordvestkvarter.

Autobutler, som blev stiftet tilbage i august 2010, har tidligere holdt til på Islands Brygge, Christianshavn og i Njalsgade på Amager, men det er første egentlige domicil, selskabet råder over.

Pladsen blev imidlertid for trang på Islands Brygge – og med den nye internationale vækststrategi kommer firmaet til at vokse endnu mere med ansættelse af flere medarbejdere i år. I øjeblikket har selskabet 9-10 åbne stillinger og satser på at være dobbelt så mange inden året er omme.

Autobutler tæller i dag cirka 50 ansatte, heraf ti i Berlin og seks mekanikere.

Autobutler er også aktiv i Sverige og England og har netop ansat en fransk landechef. Autobutler indtager Frankrig 1. september.

Autobutler planlægger at ansætte én person om ugen resten af 2017, oplyser Christian Legêne.

Autobutler etablerer i næste uge et værkstedspanel med deltagelse af 15 kædeværksteder.


Kun 500 værksteder

- I mange byer klumper værkstederne sig sammen i samme område. Det er ikke unormalt at se 10-15 værksteder inden for få hundrede meters afstand, der dagligt konkurrerer med hinanden. Det undgår du helt på en portal som autobutler.dk, fordi der maksimalt kommer tilbud fra tre værksteder. Den ændrede markedsstrategi betyder, at der bliver færre værksteder og større omsætning på det enkelte værksted i hver by, siger Christian Legêne.

Portalen begrænser antallet af partnere til cirka 500 landsdækkende full-service værksteder, hvor kunderne kan få udført alle former for værkstedsarbejde lige fra rudeskift, rustbeskyttelse over mekanisk arbejde til mere avancerede reparationer og skadesarbejde.

Portalen bruges i dag af cirka 550 værksteder, men havde for et år siden 750 værksteder.

Bred marketingkampagne

Efter at autobutler.dk sidste år fik en millionindsprøjtning fra franske PSA går portalen nu ud med den til dato største markedsføringskampagne via tv, radio og digitale medier for at sikre en øget tilgang af kunder.

Samtidig udvider virksomheden sine tilbud til værkstederne blandt andet med det separate booking- og kundehåndteringssystem, Generator, som blev lanceret sidste sommer, og som nu anvendes af over 200 værksteder.

- Med autobutler.dk og bookingsoftwaren Generator, hjælper vi værksteder på tidspunkter, hvor der ellers er ledig kapacitet. Målet med den nye strategi er, at vi sikrer kunder til de mange kvalitetsgodkendte værksteder året rundt og derigennem skaber en endnu tættere relation med fremtidens mekanikere, der gør en ekstra indsats for at få tilfredse kunder og et godt image i de digitale medier, udtaler Christian Legêne.

Autobutlers partnerskabsstrategi

1. Antallet af værksteder begrænses til cirka 500 landsdækkende full-service værksteder.

2. Værkstederne skal efterleve kvalitetskrav i forhold til tilknytning til kæde eller mærke autorisation, løbende kundebedømmelser, opretholde en kundevurdering på min 4.0 ud af 5 – samt obligatoriske stikprøvekontroller udført i samarbejde med FDM.

3. Værkstederne skal indgå i autobutler.dk’s garantistillelse for bilejeren med minimum to års garanti på både arbejde og reservedele, efterleve FDM’s reparationsaftale med særligt fokus på skriftlighed i deres tilbud/aftalegrundlag med bilejeren samt acceptere og efterleve autobutler.dk krav såfremt værkstedet mod forventning måtte havne i udhængsskabet under Ankenævn for biler.

4. Hvis et værksted dumper tre FDM stikprøvekontroller grundet gentagende grove fejl og mangler, ophører samarbejdet med værkstedet øjeblikkeligt.

5. Værkstederne kan deltage i en række kampagner fra autobutler.dk og tage imod bilejere, som ønsker at benytte sig af kampagnetilbuddet.

6. Værksteder skal aktivt byde på de opgaver, som oprettes i lokalområdet inden for 24 timer.

7. Hvis det enkelte værksted vinder for få jobs, sættes ind med en aktiv kampagne for at øge kundetilgangen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063