23948sdkhjf

Ny E-Klasse Coupé - bilverdenens Aphrodite

De smukkeste former, inklusiv stor bagsædeplads plus overraskende skarpe køreegenskaber, kendetegner den nye Mercedes E-Klasse Coupé. Men er der ikke ved at være overdrevent mange forskellige E-Klasser?
BILTEST Aphrodite er den græske gudinde for kærlighed, begær, nydelse og skønhed, Det er på grund af det sidste - skønheden - at mytologien pludseligt dukker op i bilnutiden. For den nye Mercedes-Benz E-Klasse Coupés udseende... bilen er slet og ret smuk.

Til forskel fra den tidligere E Coupé, der var baseret på teknikken fra en C-Klasse, er den nye, E Coupé 2017, som navnet jo siger baseret på E-Klassen. Det åbner for den tanke, at E Coupé slet og ret er for stor, og især for lang, til at være en velproportioneret coupé.

Måske har E Coupés skabere haft samme tanke og har lukket diskussionen ved at gøre coupeen kortere end en E Sedan, men samtidig ikke så lidt længere end sin forgænger. Dét er det geniale træk; for E Coupé 2017 er på en gang forbløffende rummelig - ikke mindst på bagsædet - og velproportioneret; det vil i denne sammenhæng sige kort og bred. Og derfor har den målene til at være så uendelig rigtig at se på.

Den absolutte detalje er den skrå hoftelinje, der fører lige hen til de runde skuldre og derfra om til bilens smukkeste popo. Så E Coupés udseende - og med den store bagsædeplads - er bilens første store fortrin.

Flot køredynamik

Næste er - ja, det kan nok være en overraskelse for mange - bilens køredynamik. Især versionerne på de store 20 tommer hjul. Herpå er vredet lave virkeligt lave dæk med minimal karkasse. Men det er med til at sikre lille slipvinkel, og derfra er der kortere til køredynamik med stort K.

Angrib et sving, hvilket som helst. E Coupé har sine brede, varme Pirellier helt nede i asfalten, og de holder fast selv med stor svinghastighed. Styr skarpt ind, ingen slinger der; med meget høj fart kommer en understyring så lille, at den omtrent ikke opdages. Og bagenden, den bare holder sig i sporet, ikke en millimeter rykker bagenden til siden. Det er effektivt, men... hvor bli’r køreberuselsen så af? En lille reaktion fra de to bagdæk her ville få køreblodet til at løbe stærkere. Greb er alt i motorsport - men ikke alt på virkelighedens asfalt.

E-Coupé er altså baseret på den "almindelige" E-Klasse og er derfor en klasse over BMW 4-serien og Audi A5. Alligevel er det netop disse to, der er de helt oplagte konkurrenter; Mercedes’en har så bare et stort forspring i benplads på bagsædet. Så rent faktisk har vi her en coupé, hvor der er regulær plads til to voksne.

Nå, men så koster E Coupé da også væsentligt mere end de to andre; billigste benziner 150.000 kroner mere end en tilsvarende Audi og 175.000 kroner mere end BMW’en.

E-Klasse Coupé – helt kort
Nu baseret på E-Klasse mod tidligere på C-Klasse
12,7 cm længere end sin forgænger, 7,4 cm bredere, 11,3 cm større akselafstand samt med 7,4 cm mere knæplads til bagsædepassager. Placerer sig mellem C-Coupé og S-Coupé
Effekt, moment og acceleration samt priser – fire eksempler:
220d: 194 hk – 400 Nm – 7,4 sek. – 757.600 kr.
200: 184 hk – 300 Nm – 7,8 sek. – 749.400 kr.
300: 245 hk – 370 Nm -6,4 sek. – 822.700 kr.
400 4Matic: 333 hk – 480 Nm – 5,3 sek. – 1.016.900 kr.



Derfor er der fem E-Klasse versioner
Hvis der kun var ét ord til at beskrive den nye bil Mercedes E-Klasse Coupé, så var det … Ja, vi har stillet tre spørgsmål til mærkets PR-ansvarlige, David Engstrøm:
Motor-magasinet: Ny E-Klasse Coupé, hvad er den første værdi for Mercedes i Danmark ved at have denne bil på model-programmet? Faktisk salg, imagepleje eller skal den slet og ret ”sælge” almindelige E-Klasser?
David Engstrøm: - Det er klart, at den ikke er en model, som driver de helt store salgsvolumener som for eksempel A-, C- og E-Klasse sedan og stationcar. Men den er en vigtig model for os, fordi den taler til drømmen om den ultimative Mercedes-Benz og tilføjer et endnu mere sporty islæt til familien af E-Klasser. Men der er faktisk en del danskere, der vælger coupé-udgaven, og vi tror bestemt på, at kunderne vil tage godt imod den nye udgave.
Motor-magasinet: E som sedan, stationcar, All-Terrain, cabriolet og nu coupé – hvorfor lancerer I så mange forskellige udgaver af dybest set samme bil?
David Engstrøm: - Hos Mercedes-Benz arbejder vi målrettet med vores modelprogram for at kunne tilbyde alle kunder en bil, som passer specifikt til deres behov. E-Klassens formidable køreegenskaber, fremragende komfort og ikke mindst høje niveau af sikkerhed skal være tilgængelige i flere udgaver, så kunderne har mulighed for at vælge lige præcis det udtryk, de ønsker.
Motor-magasinet: David, hvis du nu kun havde ét ord til at beskrive den nye E-Coupé, hvilket skulle det så være?
David Engstrøm: ”Smukkest”. Og ja – i den gradbøjning.






















Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203