Mustang med 10 trin
Opdateret Ford Mustang får flere gear at vælge imellem.
Den nye med ti fremadgående gear et udviklet og skabt i et samarbejde mellem de to rivaler Ford Motor Company og General Motors. Gearkassen bliver standard i forbindelse med den udbredte EcoBoost V6-motor i USA, men vil med al sandsynlighed finde vej til en stribe modeller, også på det europæiske marked.
Lig forgængeren
Formålet med at bygge nye gearkasser er selvfølgelig først og fremmest at sænke forbruget på flere af Fords brændstofslugende modeller. Her kan Mustang V8 GT, hvor de 10-trin også sættes i, sikkert godt bruge lidt flere gear at vælge imellem.
Men det nye gear må i sagens natur ikke kræve en fundamental ændring af koncernens nuværende konstruktioner. Derfor er 10-trins modellen mere eller mindre identisk den den gamle 6-trins, når det kommer til fysisk format. I længden måler den under tre centimer længere, mens vægten er forøget med 1,8 kilogram.
Ford har dog været ude med vægtkniven på andre komponenter. Blandt andet er momentkonverteren blevet 0,4 millimeter tyndere og omkring 1 kilogram lettere. Statoren er bygget af aluminium modsat forrige generation, hvor den var udført i støbejern. Ergo er det de små gram, Ford har været på jagt efter nærmest samtlige stumper. Samlet har man helt elimineret støbejernsdele til fordel for at holde vægten nede på den nye 10-trins med fire planetgear og seks dertilhørende koblinger.