Autogrossist blev racing-direktør
Sygdom tvang Michael Holm Jensen til at sælge au2parts København - nu er han direktør for og hovedindehaver af Magnussen Racing. Her spirer store Le Mans ambitioner.
PORTRÆT I en alder af blot 45 år måtte den erfarne autobranchemand, Michael Holm Jensen, på grund af sygdom i oktober 2016 trække sig som den daglige leder af au2parts København/AB Autodele ApS, som han solgte til CAC.
Som følge af sklerose passer Michael Holm hver morgen to timers træning, men derudover er kun noget af farten taget af for den driftige tidligere autogrossist.
Via sin sponsering af Magnussen Racing gennem nogle år er Michael Holm således blevet engageret som direktør for Jan Magnussens racingteam, Magnussen Racing Experience, som holder til i en værkstedsbygning på Darupvang i Roskilde.
- Jeg vil gerne forsøge at hjælpe Jan med at drive en forretning og lave et overskud. Det er både sjovt, udfordrende og anderledes i forhold til mit tidligere virke, siger Michael Holm, som ud over direktørposten også endte med at overtage 51 procent af aktierne i racing-firmaet. Desuden er indsat en professionel bestyrelse.
Hidtil har Magnussen Racing været drevet og ledet af Jan Magnussen og hans kone "Chrisser", men det er nu slut.
- De har begge rigeligt at se til. Det har allerede gjort en forskel for Jan Magnussen at få frataget det ansvar - han virker meget gladere, siger Michael Holm og hæfter sig ved, at Magnussen senior vandt sæsonens 2. løb - USA, 12 Hours of Sebring i Florida i marts.
Selv har Michael Holm ikke tidligere været involveret i motorsport, selv om hans søn i en årrække kørte gokart i Europa på seriøst plan. Det droppede sønnen, som i dag er 19 år, dog siden til fordel for fodbolden.
Hos Magnussen Racing skrues der igen i år løs på et par DTC racere med Magnussen selv og unge Michael Markussen bag rattet, ligesom der arbejdes på to Formel 4 med forventet Noah Watt og Christian Rasmussen bag rattet.
Le Mans planer
Men her stopper ambitionerne langt fra - Magnussen Racing kikker frem imod et Le Mans team med en Corvette-racer.
- Men det vil tage mindst to år at være klar - realistisk set bliver det nok i 2020. Vi er imidlertid allerede et stykke henne i arbejdet. Folk er interesserede - og bestemt ikke afvisende. Det bliver dog nok svært at skabe et team med tre danske kørere. Talentet er der, men ikke pengene, konstaterer Michael Holm. Han var op til denne sæson med, da Magnussen Racing forberedte 2017 ved at træne på Adria International Raceway i Italien i marts. 35 personer, langt de fleste frivillige, var afsted i én uge.
- Målet for teamet er at have et udviklingscenter i Roskilde. Vi har en meget dansk base her, bemærker Michael Holm.
Fra mærkeforhandlere
Michael Holm begyndte i autobranchen hos Fiat-forhandler Laur. Jensen, Hjørring, hvor han blev udlært reservedelsekspedient i 1989, men rykkede siden til Mercedes-forhandler Otto Andersen, Gilleleje. I 1998 skiftede han til grossistbranchen og begyndte hos Frederikssund Autodele, hvor han i 2000 blev afdelingsleder i Fredensborg.
Her arbejdede han tæt sammen med Leif Larsen og havde siden Niels Skak som chef hos FTZ. Det havde han også, da Michael Holm siden skiftede til konkurrenten, au2parts, i 2008.
Michael Holm blev medejer og direktør i 2008 og var med til at udvikle AB Autodele ApS fra en lille lokal grossist med to afdelinger i København til et af de største selskaber i au2parts gruppen med afdelinger i Hillerød, Roskilde, Glostrup, København NV og på Amager. Det betød flere gange, at selskabet - au2parts København - blev udnævnt til gazellevirksomhed i dagbladet Børsen.
- Da jeg stoppede, havde vi nået en omsætning på 150 millioner kroner og 80 medarbejdere, fortæller Michael Holm, som var med til at etablere afdelingerne i både Hillerød og Roskilde fra grunden af.
Selv om Michael Holm solgte sin virksomhed til CAC i efteråret, er han fortsat tilknyttet flere bestyrelser i au2parts- og CAC-regi.
- Det er sjovt - her er jeg med for at udvikle, siger Michael Holm, som selv stadig bor i Gilleleje.