Værksteder kikker ind i fremtiden med Auto-G
TEKNOLOGI Over et par uger samler grossisten Auto-G over 300 mekanikere fra hele landet til et kik ind i fremtiden på autoværkstederne - fire timers intensiv undervisning og workshops på tre tekniske skoler i landet.
Den 25. og 26. april foregik det på Hansenberg i Kolding, og i denne uge - den 2. og 3. maj på Roskilde Tekniske Skole, hvor samlet 300 mekanikere deltog. Der sluttes af på tirsdag den 9. maj på Mercantec i Viborg kl. 15.30 til 21, hvor over 100 mekanikere er tilmeldt.
Auto-G afholdt seks events i 2016 med Bosch, men i år har grossisten skåret ned til fem aftener, men udvidet leverandør-kredsen til fire.
- Vi tager mekanikerne med på en rundtur på fire stationer med hovedtemaerne diagnose, køling, olie og klima. De får inspiration til, hvordan den nye
teknologi giver muligheder for at udvikle forretningen og skabe merværdi på både den korte og den lange bane, forklarer Marian S. Larsen, kædechef for Autoplus, som regner med at have skabt en tradition, og som indtil videre glæder sig over flotte evalueringer og tilbagemeldinger fra de deltagende værksteder.
- Vi sætter i år fokus på de udfordringer og muligheder, som rammer værkstederne på kort og lang sigt. Vi tager den hele store tur i helikopter perspektiv og lander igen, hvor vi kan forholde os til dagligdagen og giver mekanikerne noget håndgribeligt med hjem. Vores målsætning er, at skabe værdi for værkstederne, forklarer hun og peger på, at det års Auto-G-aften svarer til en kursusdag.
- Vi vil naturligvis også gerne sælge produkter, men først og fremmest handler det om at bibringe værkstederne ny viden, påpeger hun.
Hver aften blev de mange mekanikere opdelt i fire grupper og i samarbejde Bosch, Triscan, Liqui Moly og Nissens blev de blandt andet guidet igennem connected repair (CoRe), PassThrue, diagnose, radar og kamera kalibrering.
Pumper og olier
Motor-magasinet deltog i Roskilde den 2. maj, hvor Thomas Fuglsang Andersen fra Triscan på den fælles workshop for de tre leverandører blandt andet fortalte om baggrunden for de højtydende, mere sårbare vandpumper, hvorfor kølesystemet skal renses og hvorfor brug af skylleværktøj anbefales.
Søren Brienholt fra Liqui Moly fulgte trop og kom også ind på konsekvenserne af downsizing af motorer, udviklingen af ACEA klassifikationen og HTHS viskositeten.
- Nye teknologier kræver nye olier, påvirket af downsizing (mindre olie), turbo, direkte indsprøjtning, alternative brændstoffer og lavere viskositet, sagde han.
Jan Zieleskiewicz fra Nissens rundede af med informationer om Nissens’ AC-satsning, kompressorer og koblingstyper.
Undgå gentagende, dyre reparationer, opfordrede han og pegede på typiske fejl ved smøring.
- Og husk at skylle systemet, når der skiftes kompressor, rådede han.
Masser af nyt fra Bosch
Bosch stod for hele tre workshops inden for justering, diagnose og data.
Inden for justering gennemgik Klaus Skovgaard fra Bosch - ledsaget af Michael Folman fra Lange Jørgensen - blandt andet radar- og kamerakalibrering.
Klaus Skovgaard demonstrerede eksempelvis firehjulsudmåling, ACC justering, kalibrering af kamera i forruden på en Mercedes samt justering af nye lyskilder med HTD 815. Hertil universel målebjælke til kalibreringstavler til opgrading af DAS (førerassistentsystemer), som bliver mere udbredt i kompaktklassen, hvorfor stigende kalibrering og justering af DAS giver værkstederne øgede forretningsmuligheder.
- Dette er et sikkerhedssystem, og det er jeres ansvar, sagde han og pegede på, at de selvkørende biler er her lige om lidt - også biler, der kører med permanent langt, intelligent lys.
Inden for diagnose gennemgik Esben Zimmermann på en anden Bosch-stand blandt andet selskabets erfaringsdatabase, EBR, baseret på input fra 75.000 diagnose-eksperter fra virkeligheden, den relevante brug af multimeter samt test af luftmassemåler. Han viste viste fejlfinding på injektorer og demonstrerede PassThrue med ny KTS som interface samt kodning af gløderør til BMW.