Håndværksråd: Minister må gribe ind
LEASINGFINTE Flere medier har beskrevet, hvordan bilimportører, leasingselskaber og forhandlere handler biler indbyrdes til langt under listepris og på den måde opnår en kunstigt lav registreringsafgift. Kun for derefter at kunne sælge bilen videre med stor profit eller få en højere registreringsafgift refunderet ved eksport. En praksis som Håndværksrådet mener, skatteministeren må stoppe.
- Det her betyder, at statskassen går glip af store beløb, og samtidigt er det helt urimeligt for de almindelige danskere, der køber en bil til listeprisen og betaler afgift derefter. Det er ikke hensigten med loven, og derfor må ministeren gribe ind og stoppe den her leasingfinte, siger Kristian Bech, politisk konsulent i Håndværksrådet.
Reparationsgrænse bør hæves
Metoden, der populært kaldes at "vaske biler", betyder, at der kan være betalt vidt forskellige afgifter på helt ens biler, alt efter om det er et leasingselskab, der har købt bilen, eller en almindelig forbruger. Problemet er blevet påpeget af for eksempel brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd, der blandt andet organiserer autoværkstederne.
- Det er penge, som mangler i statskassen, og som kunne bruges styrke miljø og beskæftigelse ved eksempelvis at hæve reparationsgrænsen for trafikskadede biler. Hæves reparationsgrænsen, vil flere skadede men levedygtige biler blive repareret til gavn for miljøet og beskæftigelsen, siger Kristian Bech.