Leder: Fifleri i branchen
Motor-magasinets ugentlige leder.
Det er bestemt ikke kun inden for leasingbiler, at der ser ud til at fifles på livet løs i autobranchen. Her forsøger store dele af eftermarkedet - blandt andre Dansk Bilbrancheråd, DBFU og SKAD i denne avis - at råbe skatteministeren op til at stoppe de kontroversielle fiduser på leasingmarkedet. Trods støtte fra oppositionen ser ministeren dog desværre ikke ud til at have hastværk. Det er ikke muligt at lovgive nu - det bliver først i næste folketingssamling, lyder meldingen. Til skade for store dele af autobranchen og hullet i statskassen for registreringsafgift.
I SAMME BOLDGADE - udstødning - kan vi i samme avis fortælle om fifleri, men her på fabriksniveau, idet en stor tysk producent af katalysatorer og udstødninger både direkte til bilfabrikkerne og til eftermarkedet, advarer om masser af mere eller mindre virkningsløse katalysatorer i Tyskland, fordi der angiveligt snydes med brugen af ædelmetal. Og de dårlige katalysatorer lander også i Danmark. Der er således katalysatorfabrikater, som de danske katalysatoropkøbere stort set ikke vil røre ved.
FIFLERI ELLER EJ, Motor-magasinet har været vidt omkring i denne fagavis - lørdag lagde vi således turen forbi noget så dansk og hyggeligt som Egeskov Slot på Fyn, der dannede rammerne for Bilfestival, arrangeret af Dansk Bilbrancheråd. Værkstedsorganisationen samlede over 1800 medlemmer med familier til en rigtig hygge-legedag i mekanikkens tegn egne specialkøretøjer til leverandørmesse, biludstilling og køreture. Helt uden fifleri.