23948sdkhjf

Le Mans på dansk hedder DEC

Danmark har sin helt egen pendant til 24-timers løbet på Le Mans. DEC er ikke et enkeltløb, men en hel løbsserie med grundlæggende principper fra den franske klassiker - hvor mekanikerne spiller en væsentlig rolle.

MOTORSPORT I 2006 så Danish Endurance Championship dagens lys, og løbsserien har i år taget hul på sin tolvte sæson med løb på Ring Djursland, Padborg Park og en afstikker til Rudskogen i Norge. I starten blev det hele afviklet lidt efter det forhåndenværende søms princip. Man brugte biler fra andre klasser og havde strenge regler for eksempelvis tankningen, men siden har klassen udviklet sig meget mere i retning af at følge principperne fra Le Mans.

- Langdistanceløb foregår både på banen og inde i pitten, og vi har gerne villet bringe pitstoppene ind i selve løbene i en højere grad end hidtil, så de får en større betydning ligesom på eksempelvis Le Mans, forklarer Peter Rasmussen, der selv er mangeårig langdistancekører, og som har stået bag det aktuelle reglement.

- Reglerne om pitstoppene var tidligere meget faste. De skulle mindst vare tre minutter, og der var også et krav om antal stop afhængig af løbets længde. Det har vi givet frit, så tankstop og mekanikere kommer til at spille en større rolle i resultatet for det teamwork, som langdistanceløb er.

Mekanikere som sprintere

Et ordsprog siger, at et langdistanceløb bliver vundet ude på banen, men tabt inde i pitten, og intet kunne være mere rigtigt. Her spiller mekanikerne en afgørende rolle for resultatet - langt større end ved andre motorløb. De skal nærmest gå fra at være en bjørn, som har ligget i vinterdvale, til at blive en 400-meterløber, som i en eksplosion af aktivitet sørger for at tanke og skifte dæk, så racerbilen hurtigt kan komme tilbage på banen.

De danske langdistanceløb varer typisk fire timer, og for de fleste holds vedkommende er det nødvendigt med to pitstop for at tanke og eventuelt også skifte dæk. Dækskift i langdistanceløb - heller ikke på Le Mans - foregår jo ikke i Formel 1-tempo, men hvis det tager et godt mekanikerteam et minut at skifte dæk, bliver det pludselig dyrt, hvis en af hjulboltene sidder fast eller kører skævt på. Går der et minut mere med det, svarer det på de danske baner oftest til, at holdet er kommet en omgang bagud. Og skal man hente den tabte omgang inden næste pitstop - og køreren i bilen skal køre 7-8 tiendedele hurtigere pr. omgang. Og vel at mærke gøre det over 80 omgange i streg!

Et andet område, hvor mekanikerne er vitale, er ved de panikreparationer, som altid opstår. En brækket spindel eller bøjet bærearm bliver skiftet i et tempo, som ville få værkføreren på ethvert dansk kædeværksted til at juble. Og racermekanikerne venter ikke på, at bremsekaliberen er kølet ned. De kaster sig over udskiftningen af bremseklodserne, som om de ikke vidste, at de kunne brænde sig gevaldigt. Men de ved, hvad de gør og har gjort det mange gange før. // 

Et løb – fire klasser
Danish Endurance Championship er bilerne inddelt i fire forskellige klasser.
- Vi har valgt at læne os meget op ad de klasseinddelinger, som anvendes i den internationale 24H Series, som mange danske teams har deltaget i, forklarer Peter Rasmussen.
- På den måde kan deltagerne bruge deres racerbiler på tværs af landegrænserne, og det kan også gøre DEC-serien attraktiv for udenlandske teams. N1 er for firepersoners standardvogne op til 2,5 liter, som er originale med hensyn til motor, hjulophæng og karrosseri. Vælger man en ikke-original gearkasse, skal minimumsvægten forøges med 50 kilogram. Typisk eksempel: Suzuki Swift.
A2 er også for firepersoners standardvogne, men op til 3,4 liter, og her skal meget være originalt, men det er tilladt at lave mange modifikationer, såsom at have døre og klapper i lettere materiale. Typisk eksempel: Renault Clio Sport.
A6 er enten en serieproduceret standardvogn eller en GT-bil, og her er det muligt at udskifte den originale motor med en fra en anden producent, ligesom man kan opbygge mellem for-, bag- og firhjulstræk. Typisk eksempel: Porsche 911.
SP2 er klassen for specialfremstillede biler uden minimumsproduktion. I skrivende stund er ni biler – alle bygget med race for øje – optaget på klassens positivliste. Typisk eksempel: Radical SR8.
Se også www.padborgpark.dk/motorsport/dec/

Artiklen er en del af temaet FORMEL 1 / LE MANS .

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094