Derfor går OmniCar på børsen
UDVIKLING Danske Omnicar har kreeret et it-system, som skal revolutionere måden, som bil- og mc-forhandlere tilbyder serviceaftaler på i dag. Systemet skal udbredes, og nu udbyder Omnicar 25 procent af selskabets aktier frem til den 22. juni via børsen AktieTorget i Stockholm, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
- Vi kan allerede mærke en betydelig interesse. Det er vi selvfølgelig glade for, men jeg må også sige, at roen først sænker sig, når vi er på den anden side af den 22. juni. Lige nu arbejder vi for at fortælle om det enorme potentiale, vi ser i Omnicar, fortæller medstifter Claus Troels Hansen.
OmniCar har udviklet et softwareprodukt, der skal give bilforhandlerne styr på kunderne og deres adfærd - fra kunden bestiller en prøvetur, til han køber en bil og forhåbentligt indgår en omfattende serviceaftale med bilforhandleren.
Dermed støtter Omnicar op omkring det skifte, som udbyderen mener netop nu er helt afgørende for bilforhandlerne; at flytte fokus fra salg af et produkt til salg af services relateret til bilkøbet.
- Her er det essentielt, at bilforhandleren får solgt serviceaftaler til kunderne. Vi har ovenikøbet bygget ind i vores softwareløsning, at den beregner den præcise pris for en serviceaftale. Vores løsning håndterer ligeledes den komplicerede administration og den løbende opkrævning. En opgave, som hidtil har været kompliceret for den enkelte forhandler. Men med vores løsning får bilforhandlerne en enkel måde at håndtere hele kundeforløbet på, siger Claus Troels Hansen.
System i processer
Han mener, at mange bilforhandlere har haft svært ved at overskue at systematisere processen med kunderne og sikre, at der for eksempel bliver fulgt op på en prøvetur, at sikre at salg af serviceaftaler er i faste procedurer, eller at forhandlerne får solgt det ekstraudstyr, som kunden rent faktisk gerne vil købe.
- Bilforhandlernes indtjening er under pres. Provenuet på salg af en ny bil kan være helt ned til få hundrede kroner. Så det er alt det andet, bilforhandlerne skal tjene pengene på. Her sikrer vores løsning, at bilsælgerne har struktureret fokus på det, siger Claus Troels Hansen.
Han er ikke et sekund i tvivl om, at OmniCar vil ændre måden, hvorpå man traditionelt har købt og solgt biler.
- Autobranchen mangler løsninger som vores, og vi vil med OmniCar sørge for, at det er os, som fører bilforhandlerne ind i den digitale tidsalder, når det handler om kundehåndteringen, siger Claus Troels Hansen.
Den 50-årige koncerndirektør fra TDC, Jens Aaløse, er for nylig blevet formand for OmniCars, der har Stig Streit Jensen som adm. direktør.
Kort om Omnicar
I selskabets første regnskabsår 29.2.-31.12.2016 omsatte Omnicar ifølge Virk.dk for 6,3 mio. kr. og nåede et resultat efter skat på 295.000 kr. med primær udgift til lønninger på 4,3 mio. kr. til selskabets ansatte (10-19 i 2016).
Selskabet ejes af Mayday Holding ApS, Wildcard.dk. ApS, Tine Hertz Holding ApS, Oliver Invest ApS og Stig Streit Jensen. Bestyrelsen tegnes af formand Jens Aaløse, Mikkel Andreas Lipmann, Claus Troels Hansen og Tine Terese Hertz. |
Sikrede Citroën 25.000 serviceaftaler
OmniCar blev stiftet i 2016, men folkene bag selskabet har siden 2007 arbejdet med digitalisering af bilsalg for store importører i Norden. Det har medvirket til, at de grundlæggende elementer bag softwaresystemerne i forvejen er gennemtestet.
Blandt andet oplyser folkene bag Omnicar at have leveret en løsning til Citroën, så bilproducenten hentede 25.000 serviceaftaler i de nordiske lande, hvilket svarede til en omsætning på over 200 millioner kroner i perioden 2012-2016. På hjemmesiden refereres også til Mercedes, Kia og Peugeot. OmniCar vurderer, at 175.000 forhandlere og 500.000 værksteder på verdensplan kan få gavn af firmaets løsninger. |