Henrik Fiskers Tesla-dræber nærmer sig
DESIGN Flere og flere bygger elbiler, men få designer og udtænker dem nok som den danske bildesigner Henrik Fisker. I denne uge kunne designere så løfte sløret for et par fotos af den såkaldt Fisker EMotion.
Bilen har en rækkevidde på over 640 kilometer, men hvad der er langt mere interessant er den måde, bilen vil lagre energi på. I dag sker det, som hos blandt andre Tesla og BMW, med lithion-ion-batterier. Men Henrik Fisker har i længere tid været lun på grafen som materiale til at holde på strømmen.
I samarbejde med Detroit-baserede VLF Automotive, som skal fremstille bilen, og så universitet i Californien UCLA vil Henrik Fisker kigge nærmere på, hvordan man fremstiller grafenen billig nok til brug i blandt andet biler. Den danske bildesigner har tidligere forklaret, at hans batteri-division, Fisker Nanotech, har indkøbt udstyr, som kan fremstille op mod 1.000 kg grafen til omkring 10 amerikanske cent pr. kg. En af de mere oplagte fordele er, at batteriet på EMotion vil kunne oplade på ni minutter.