Selvkørende Arriva-bus på folkemødet
TEKNOLOGI Selvkørende transportmidler er her allerede - også på årets Folkemøde i Allinge på Bornholm. Transportselskabet Arriva havde medbragt en selvkørende fransk bus, der gav flere hundrede af Folkemødets gæster en forsmag på den nye teknologi på egen krop.
De selvkørende busser og biler kan være tættere på vores hverdag, end vi lige går og tror, vurderer Arrivas adm. direktør, Nikolaj Wendelboe.
- Vi er glade for, at vi kunne tilbyde årets Folkemødegæster et unikt indblik i den teknologi, der kommer til at præge de kommende års mobilitetsløsninger. Og vi oplevede en enorm stor interesse blandt gæsterne, der tog rigtig positivt imod den selvkørende bus og viste stor tillid til den nye teknologi, siger Nikolaj Wendelboe.
Teknologien på området er allerede så langt, at det i dag snarere er lovgivningen end den teknologiske udvikling, der sætter grænserne for, hvor automatiseret vores transportformer kan være.
Har kørt 100.000 km
Den selvkørende bus, Arriva havde medbragt på Folkemødet, er fra producenten Easymile og af modellen EZ10, der bliver bygget i Toulouse i Frankrig. Bussen kan køre på niveau 1-5, men opererede maks. på niveau 4 under Folkemødet, hvilket betyder, at der på alle tidspunkter var en person i bussen for at kunne tage kontrol over køretøjet.
Bussen, der kan fragte 12 personer ad gangen, har på verdensplan kørt mere end 100 demonstrationer på mere end 100.000 km og transporteret flere end 150.000 passagerer.
På Folkemødet kørte bussen i skolegården på Kongeskærskolen i Allinge på en prædefineret optegnet rute via LIDAR-teknologi til at skabe et 3D-kort med kendskab til de eksisterende forhindringer på ruten. Navigationen er derudover suppleret af GPS LTK, som er en meget præcis GPS-løsning, der måler helt ned til to centimeters nøjagtighed, samt kameraer der opdager utilsigtede forhindringer undervejs.
Tilladt fra juli
Fra 1. juli i år har Folketinget givet tilladelse til, at transportoperatører landet over kan indlede forsøgsordninger med selvkørende busser og biler. Og det ser man frem til hos Arriva.
- Det er en rigtig fornuftig beslutning. Med vores bybilsservice, DriveNow, der også var tilgængelig på årets Folkemøde, har vi allerede opnået en del indsigt i, hvordan fremtidens transportløsninger skal flettes sammen, og den indsigt vil vi tage med til forsøgene med de selvkørende biler og busser. Det afgørende er nemlig, at vi ikke tænker bus, biler eller tog for sig, men i stedet har fokus på, hvordan forskellige transportformer kan understøtte danskernes rejsevaner, siger Nikolaj Wendelboe.