BMW og VW vil slå Tesla med supercomputere
BIG Det kræver supercomputere med temmelig meget regnekraft, hvor man vil håndtere hundrede tusinde biler, der er forbundet til en sky og en serve. Eller hvis man på sigt skal håndtere de mange bilers selvkørende funktioner - og ikke mindst sikre, at de foregår på en tillidsvæggende måde.
Det er baggrunden for, at både Volkswagen Group og BMW for alvor er begyndt at investere i supercomputere, i yderst potens kvantecomputere, der kan foretage tusindvis af beregninger og håndtere big data. Det skriver New York Times.
Volkswagen har blandt andet indgået et samarbejde med canadisk-baserede D-Wave om et projekt, hvor man potentielt set kan styre og overvåge 10.000 taxaer i Beijing på én gang. Man tester nye ruter, brændstofvenlige veje og selvfølgelig optimeringer i forhold til mobilitet.
Også BMW slår i de her måneder et slag for sin kundeportal BMW ConnectedDrive, der giver brugerne adgang til en række funktioner, tilknyttet bilen, fra en smartphone. Lignende koncepter dukker op hos flere andre producenter, og som Motor-magasinet kunne fortælle om den 30. juni, så er selv telesselskaber, i det her tilfælde Telia, interesseret i at opkoble biler.
Bølge af investeringer
Som Motor-magasinet kunne fortælle om den 30. juni, så investerer blandt andre Continental milliarder af Euros i teknologi, cloudløsninger, sensorer og computere, der gør biler selvkørende og på flere måde linker dem til ét, fælles netværk og til hinanden.
Bosch, som sammen med Continental ligger i den helt tunge liga af virksomheder, der leverer den type af udstyr til autobranchen, har også besluttet at investere over syv milliarder kroner i et nyt anlæg ,der kan producere computerchips og flere andre komponenter, som skal drive selvkørende biler.
Tesla-opkolingen
Den tyske offensiv kommer efter år, hvor Tesla af flere er blevet udråbt til lidt af en særling, når det kommer til at koble sine biler op på servere og computere, der blandt andet kan softwareopdatere dem løbende og tilføre dem nye funktioner - eksempelvis større effekt eller flere selvstyrende funktioner.
Tesla har modtaget ros for den bekvemme tilgang til softwareopdateringer, men har også modtaget kritik fra flere parter i blandt andet Danmark for at opbygge datamure, som kun meget få og mærkebundne værksteder kan nedbryde.
Værkssteds-kampen er i gang
Som Motor-magasinet også løbende har skrevet om, så er der opbrud på det store eftermarked og blandt de frie værksteder, der blandt andet har EU's konkurrenceregler på deres side, når snakken falder på datamure.
BIlproducenterne kan ikke nødvendigvis lægge en blokade ned for alle værksteder, som gerne vil servicere og reparere datadrevne biler i fremtiden. Derfor er Volkswagen som udgangspunkt også nogenlunde åben i forbindelse med processen om D-Wave. Producenten har tilmed lovet, at man vil fremlægge sine erfaringer med supercomputer-projektet, så offentligheden kan få indblik, hvad der virker, hvad der spores, hvad der glemmes og generelt, hvordan omfattende projekter med forbundne biler i fremtiden kan bygges.