23948sdkhjf

Branchen frygter flere synsskandaler

Hvis den ventede liberalisering fjerner skotter mellem værksted og synshal vil vi se flere "Dana Cup-sager" fremover mener Applus og Dansk Bilbrancheråd.

SYNSLOVGIVNING Ved folketingets nye samling til oktober skal rigets lovgivere tage stilling til en yderligere liberalisering af synsloven fra maj 2018. Færdselsstyrelsen forslår, at der ikke længere skal være adskillelse mellem synshal og værksted som i dag, den såkaldte paragraf 6. Det finder flere aktører i autobranchen risikabelt, heriblandt landets største syns-aktør, Applus.

- Vores bekymring går på, at den nylige ’Dana Cup-sag’ fra Hjørring, med klippede plader på flere busser til transport af fodboldbørn på grund af alvorlige bremsefejl, ikke bliver en enlig svale. I dag er udførelse af syn og reparationer på køretøjer adskilt. Men spørgsmålet er, om en yderligere liberalisering kan fastholde denne adskillelse? Vi mener, at en eventuel kasketsammenblanding er potentielt farlig. Adskillelse af interesser vil derimod fastholde kvaliteten i kontrollen og gavne trafiksikkerheden, siger adm. direktør hos Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen.

Han kunne desuden godt tænke sig mere kontrol af synsvirksomheder. I dag rejser 10 ansatte hos Færdselsstyrelsen rundt i landet og kontrollerer. På årsbasis bliver det til cirka 2500 kontrolbesøg.

- Kontrol er godt, fordi det styrker tilliden til systemet og stopper brodne kar. Sagen fra Hjørring viser jo, at det er påkrævet med meget kontrol, siger direktør Per V. Rasmussen.

Branchen siger fra
Også hos Dansk Bilbrancheråd, der er medlemsorganisation for 2000 værksteder, er der store forbehold mod ændringen af synsloven.

- Vi mener, det ikke er forsvarligt, hvis synsloven liberaliseres endnu mere, og værkstederne, der reparerer, også skal til at kontrollere køretøjer. Faktisk frygter vi mange flere lignende ’Dana Cup-sager’. Samtidig kender vi ingen i branchen, der synes, at en yderligere liberalisering er en god idé. Hverken vi værksteder eller Autoudvalget under Håndværksrådet, der består af Dansk Autogenbrug, køretøjsbyggerne i SKAD, eller Autobranchens Handels- og Industriforening med sine med leverandører af reservedele, støtter forslaget. En øget liberalisering vil være at lade ræven vogte gæs, siger direktør hos Dansk Bilbrancheråd, Erik S. Rasmussen.

Kommenter artiklen (6)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093