Motorolie: Mobil gør comeback
MARKED Motorolier fra det amerikanske Mobil bliver nu lettere tilgængelig for den professionelle del af autobranchen. Energiselskabet OK er nemlig blevet ny distributør af mærket, der i en periode har været væk fra det danske marked. Bag Mobil står et af de mest værdifulde firmaer i USA, nemlig ExxonMobil. Men hvor ExxonMobil er en virksomhed på den internationale scene, har energiselskabet OK sin forretning i Danmark. Den verdensomspændende spiller har dog fundet et godt match i den kendte spiller på det danske marked. Siden 1999 har de to virksomheders samarbejde udviklet sig, og i dag er OK den danske distributør af alle Mobils produktserier - herunder altså motorolierne.
- Vi har været tilfredse med at kunne tilbyde vores kunder et anerkendt og kvalitetssikret mærke, som Mobil er. Til gengæld har Mobil en leverandør i Danmark, som har et godt branchekendskab og en professionel tilgang til markedet, udtaler markedschef i OK, Jesper Nørskov.
ExxonMobil har med tiden udvidet nettet af distributører i forskellige lande.
Hos værkstederne igen
I mere end 100 år har Mobils smøremidler været forbundet med store amerikanerbiler, og selv om der er sket stor udvikling i motoroliernes kompleksitet siden, er Mobil stadig et brand, der for alvor binder sig til biler og motorsport. Gennem årerne har Mobil udviklet motorolierne i samarbejde med bilproducenterne for at forfine produkterne så meget som muligt, så de er skræddersyede netop til det enkelte bilmærke.
- Netop kvaliteten i Mobils motorolier er attraktive for værkstederne, mener Jesper Nørskov og fortsætter:
- I mange år har Mobil ikke været repræsenteret på det danske marked med motorolier til personbiler, men på grund af en strukturændring hos Mobil og det gode forhold til OK som distributør, er udbredelsen til autoværkstederne i gang igen.
Ny produktserie til varebiler
OK kan i år præsentere en ny produktlinje over for de værksteder, som servicerer varebiler. Den nye ’Mobil Delvac City Logistics’-serie er den første motorolieserie, der er udviklet specielt til varebiler. Indtil videre er der fire varianter i serien, og man kan bruge det produkt, der passer til præcis det mærke, ens varebil er. Desuden er den nye serie udviklet til de udfordringer, varebilerne møder under kørsel i de større byer.
Flere varebiler på vejene
Baggrunden for, at Mobil har valgt at udvikle denne nye produktserie, er udsigten til et kraftigt voksende antal varebiler på vejene.
En analyse viser, at der frem mod 2020 vil være en stigning på 38 procent i salget af varebiler. Det hænger blandt andet sammen med en øget internethandel, en større andel af mennesker, der flytter til de store byer, hvor miljøzoner gør det sværere for lastbilerne at komme ind med varerne. Til denne voksende distribution af varer er der blandt andet behov netop for varebilerne, og det er medvirkende til en naturlig stigning i antallet.