Diesel-bølgerne går højt i Tyskland
ENERGIPOLITIK Dieselmotorer er afgørende for tysk økonomi. Det er stort set samtlige analytikere og bileksperter enige om. Det lader dog til, at en voksende del af de europæiske politikere har set sig sure på drivmidlet, der ellers de sidste ti år blot er vokset og vokset i popularitet.
I Tyskland kigger man samtidig frem mod valget af ny kansler, som finder sted 24. september. Optakten til Forbundsdagsvalget har i de senere måneder handlet en del om den millioner af dieselbiler, som netop er blevet stemplet som miljøkatastrofer, men som både det tyske erhvervsliv og politikerne har brug for at holde i live - primært med softwareopdateringer. Den nuværende kansler Angela Merkel sagde forleden til tv-stationen ZDF, at hun er villig til at kigge på, hvordan bilejere kan sammensætte kollektive søgsmål mod bilproducenter, som ikke overholder kravene til begrænsninger af emissioner.
Den tyske regering er allerede ved at kigge på, hvordan det gøres nemmere og mere effektivt at føre fællessager mod erhvervslivet, hvis man har dokumentation for det. Samme ordning kan altså komme til at gøre sig gældende i sager om bilmotorer.
En ærlig industri
Alt tyder dog på, at Angela Merkel stadig i høj grad er klar over, hvor afgørende en vælgerskarre, de millioner af mennesker, som er tilknyttet bilbranchen, udgør.
Den tyske førstedame har da også løbende udtalt, at Tyskland har vitale interesserer i at redde dieselbiler - i hvert fald som situationen er nu. En af de største bevæggrunde er, at diesel ifølge kansleren og regeringen i vores naboland er et drivmiddel, som kan holde CO2-udledningen nede. Samtidig har Angela Merkels regering kæmpet imod, at flere tyske biler forbyder diselbiler. I stedet har regeringen hele tiden understøttet mulighederne for at softwareopdatere dieselmotorer, så de overholder gældende EU-regler, nærmere stemt EU-normerne og grænseværdierne tilknyttet hertil.
Derfor var den tyske regering også tilhænger af, at BMW, Volkswagen, Daimler og Opel alle vil søsætte opdateringer, som skal optimere 5,3 millioner dieselbiler. Et gennemgribende indgreb, som branchen besluttede sig for i starten af august.
Bilindustrien er selv gået sammen og blevet enig om at finansiere forbedringerne, og kort efter det pressemøde, hvor opdateringer stod klart, udtalte Angela Merkel også, at "bilindustrien er strategisk vigtig. Den må være stærk og innovativ, men også ærlig".
Kort tid derefter lød det opfølgende fra regeringen:
- Det handler om at kritisere, hvad der skal kritiseres. Men også at gøre det mens man husker, at det er en strategisk vigtigt industri for Tyskland, sagde den tyske kansler Angela Merkels talskvinde, Ulrike Demmer.
Det anslås, at der er over 15 millioner dieselbiler på Tysklands veje, og bilindustrien beskæftiger flere end 800.000 mennesker i landet.