Dieselchok rammer eftermarkedet
BRUGTBILER Syv ud af ti brugtvognsforhandlere tager nu konsekvensen af uroen på markedet for dieselbiler i Tyskland. Forhandlerne skærer ned på prisen, præcis som man også har oplevet det i Danmark, hvor blandt andre visse forhandlere på onlineportalerne oplever en stadig mere skeptisk køberskarre.
Samtidig er BMW, Daimler, Volkswagen og Opel gået i gang med en historisk stor og fælles runde med softwareopdateringer af 5,3 millioner dieselbiler. Og selv om det i forbrugernes ører burde lyde som sød musik, så viser det sig, at næsten hver tredje af de bilejere vil forsøge at komme af med deres bil så hurtigt, som muligt. Det skriver blandt andre sitet Green Car Reports.
Problemet er også, at omfanget den massive softwareopdatering teoretisk set sender 5,3 millioner biler i hænderne på forhandlerne, der efterfølgende kan få ualmindeligt svært ved at komme af med dem. Og så blandt andre Green Car Reports skriver, så kan det omfatter temmelig nye biler, hvor de yngste kan være fra 2015.
Flere bilproducenter har også erkendt, at man selv aktivt må gøre en indsats for at komme af med de helt gamle dieselmotorer i kategorierne Euro 1 til Euro 4.
Derfor har blandt andre Ford, Volkswagen, Mercedes-Benz, Opel og Fiat allerede iværksat programmer, hvor bilkunderne kan få en bonus ved at bytte en gammel model i et givent segment ud med en helt ny. Det er igen noget, der presser brugtmarkedet, fordi udbuddet risikerer at stige kraftigt, alt i mens at priserne rasler ned.
Det vurderes, at 1,3 millioner bilejere vil få gavn af de tilbagekøbsprogrammer.