Nyt forhandlerværktøj fra Bilbranchen
TAL Bilbranchen DI har udviklet et nyt værktøj til forhandlere, som giver bilforhandlerne mulighed for at danne sig et hurtigt markedsoverblik. De kan eksempelvis følge med i, hvordan bilmærker og -modeller klarer sig i forhold konkurrenter både på landsplan og regionalt såvel som på tværs af salgskanaler. Tallene giver også et generelt overblik over udviklingen og fordelingen af nyregistrerede personbiler i Danmark.
- Bilbranchens markedsoverblik er en ny service, udviklet sammen med vores medlemmer. Redskabet tilpasser sig let den enkelte forhandlers bilmærker, siger direktør i Bilbranchen Thomas Møller Sørensen.
Rapporten kan hentes i enten PDF og Excel.
Tal fra august
De seneste ugers offentlig debat om bilafgifter har sat bilsalget i stå og afspejler sig allerede nu i tallene fra august.
Til trods for en mindre fremgang på 8 procent i privatleasing faldt det samlede antal nyregistreringer 12 procent i forhold til samme måned sidste år. I alt købte eller leasede 6 procent færre private kunder en ny bil, mens antallet af nye firmabiler blev reduceret med hele 22 procent i samme periode, fremgår det af tallene fra Bilbranchens database.
Der er dog væsentlige geografiske udsving i bilsalget i august-tallene. I forhold til samme måned sidste år faldt antallet af nyregistreringer mest i Nordjylland (18 procent) og mindst i Midtjylland (8 procent).
SUV eneste undtagelse
Stort set alle bilsegmenter med over 200 indregistreringer gik tilbage i august måned i forhold til samme måned året før. Den eneste undtagelse var SUV-segmentet, som gik frem med 18 procent. Dog bliver der generelt valgt lidt større nye biler, idet der nu kun er to mikrobiler tilbage i top 10 set over de seneste 12 måneder.
Flere bilmærker flytter sig op og ned af ranglisterne på tværs af salgskanalerne. Eksempelvis er Peugeot 208 fortsat den mest solgte personbil i Danmark, selvom mærkets stærke position indenfor privatleasing udfordres af andre bilmærker.