Aftale på plads om bilafgifter
BILAFGIFTER Regeringen og Dansk Folkeparti blev torsdag aften enige om en aftale om bilers registreringsafgift.
Aftalen betyder, at biler, der koster op til 185.00 kroner beskattes med 85 procent, mens biler over den grænse afgiftsbelægges med 150 procent. Det betyder, at især mellemklassebilerne bliver omkring 10 procent billigere.
Således vil en Peugeot, der i dag koster 280.000 kroner bliver 33.000 kroner billigere. En VW Passat bliver 58.000 kroner billigere. Til gengæld bliver en Citroen C1 næsten 8000 kroner dyrere.
De nye afgifter vil gælde fra tirsdag 3. oktober, når lovforslaget om de nye bilafgifter fremsættes.
Det er Folketingets første mødedag. Kunder kan såldes allerde nu bestille en bil, men indregistreringen bør nok først ske tidligst 3. oktober, hvis man vil have fornøjelse af de lempeligere afgifter.
Fakta om aftalen
|
Højere reparationsgrænse
Parterne er enige om at forhøje reparationsgrænsen for personbiler til 70 pct. i 2019 og til 75 pct. fra 2020. Parallelt hermed forhøjes grænsen for, hvornår forsikringsselskabet skal tilbyde kontant erstatning fra 55 pct. til 60 pct. i 2019 og til 65 pct. fra 2020.
Lukning af leasing hul
Parterne er desuden blevet enige at indføre regler om genberegning og efteropkrævning af registreringsafgift, som på den måde skal lukke det såkaldte leasinghul, der gør det muligt at lade luksusbiler slippe helt for afgift.
Lettelse i branchen
Fra autobranchen hersker der tilfredshed med aftalen, og at der omsider igen kan skabes ro om bilsalget i Danmark.
- Med aftalen er der endelig skabt sikkerhed om bilafgifterne. Det har vi sukket efter i en måned og det betyder, at forbrugerne nu igen kan vende tilbage til forhandlerne og begynde at købe biler, siger direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.
Også De Danske Bilimportører udtrykker tilfredshed.
- Det er en fornuftig aftale. Vi havde gerne set en teknisk baseret afgift, men er tilfredse med afklaringen og med, at danskerne kan købe billigere biler, lyder det fra direktør i DBI, Gunni Mikkelsen. Han understreger, at der i aftaleteksten lægges op til en række tekniske fradrag, som utvivlsom vil ændre udstyrssammensætningen i de modeller, der sættes til salg.
Fra venstre side af folketinget høstes ikke mange roser for aftalen. Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested udtaler:
- DF har bøjet sig for regeringens krav om en kraftig nedsættelse af registreringsafgiften. Det får som konsekvens, at vi sender mange flere biler på gaden. Til skade for miljø og klima. Samtidig med, at trængslen forøges.
Se priseksempler på biler efter den nye aftale her.
Hent hele aftaleteksten her.