Her er de tekniske fradrag
Udover nedsættelsen af afgifterne, indeholder aftaleteksten mellem Dansk Folkeparti og regeringen også en række forhold som fradrag for en række sikkerhedsmæssige foranstaltninger samt begræsninger i forhold til leasingselskabernes virke.
Bilbranchen DI har udarbejdet denne overdsigt:
Nedsættelser af registreringsafgiften samt sanering af sikkerhedsfradrag og ændringerne vedrørende energieffektivitet i registreringsafgiften har virkning fra fremsættelsen af lovforslaget den 3. oktober 2017.
Stramninger af afgiftsreglerne vedrørende leasing af biler har ligeledes virkning fra fremsættelsen af lovforslaget. Endelig har forhøjelsen af den grønne ejerafgift virkning for biler indregistreret for første gang i Danmark den 3. oktober 2017 eller senere, men opkrævningen af den nye højere ejerafgift sker først fra den 1. juli 2018.
Disse fradrag afskaffes
For nye biler, der er forsynet med selealarmer, bliver registreringsafgiften i dag nedsat med 200 kr. pr. selealarm. Nedsættelsen kan maksimalt ydes for 3 alarmer.
Med omlægning af bilafgifterne forhøjes fradraget til 1.000 kr. pr. selealarm op til 3 alarmer. Der gives i dag et fradrag i den afgiftspligtige værdi på 3.750 kr., når bilen er udstyret med blokeringsfri bremser (ABS) og 2.500 kr., når bilen er udstyret med elektronisk stabiliserings system (ESP). Parterne er enige om at afskaffe de to fradrag, da de to typer af sikkerhedsud- styr er lovpligtige i nye biler.
Der opnås et fradrag i registreringsafgiften på 2.000 kr. for de biler, som har fået mindst 5 stjerner for vurdering af bilers sikkerhed på basis af Euro NCAP. Fradraget har den fordel, at fradraget ikke forældes, da Euro NCAP løbende strammer kravene til at få 5 stjerner. Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at forhøje fradraget til 8.000 kr.
Der lægges i aftalen også op til stramning af leasingreglerne. Bl.a. Lægges der op til, at reglen om at den afgiftspligtige værdi aldrig kan overstige bilens oprindelige pris som ny skal bortfalde.