23948sdkhjf

Håndværksråd er tilfreds med løft til bilgenbrug

Reparationsgrænsen stiger til 75 procent over to år.

REPARATIONSGRÆNSEN Det er visionært, at et flertal af Folketingets partier har fundet sammen om at hæve reparationsgrænsen, og det er stærkt af Dansk Folkeparti at stå fast på at bringe denne sag til forhandlingsbordet. Reparationsgrænsen fører jo til, at selv nyere sunde biler skrottes på grund af mindre skader.

Det giver på den ene side et voldsomt ressourcespild i en tid, hvor vi skal spare på ressourcerne og genbruge, og på den anden side skal der, hver gang en bil skrottes, bygges en ny, som belaster miljøet med 10 ton CO2 per bil. Derfor er en højere grænse et stort skridt fremad for miljø og fornuftig ressourceudnyttelse i Danmark. Det siger formand for Håndværksrådets Autoudvalg, Henrik Pedersen.

Reparationsgrænsen for trafikskadede biler angiver, hvor meget det må koste at reparere en bil, før den erklæres totalskadet. Den nuværende reparationsgrænse på 65 procent betyder, at hvis udbedringen af skaden koster mere end 65 procent af bilens handelsværdi, er bilen totalskadet og skal skrottes. Des lavere reparationsgrænse, des flere biler vil blive skrottet, selvom de kan repareres.

- En højere reparationsgrænse vil også sætte en prop i den trafik af arbejdspladser, der går fra den danske autobranche til udlandet. For hver gang vi skrotter en bil i Danmark i stedet for at reparere den, sender vi arbejdspladser fra danske værksteder, autogenbrugere, reservedelsproducenter og -grossister til bilfabrikker i udlandet, siger formanden og tilføjer:

- Noget der især har ramt de mange unge mennesker, der gerne vil have en læreplads på et værksted, hos en autoopretter og så videre

Håndværksrådet glæder sig også over, at der bliver sat en stopper for det leasingcirkus, vi har set de seneste år.

- Registeringsafgiftsloven er blevet omgået af nogle alt for kreative aktører i autobranchen til skade for statskassen og andre dele af branchen, det vil man nu sætter ind overfor - og det glæder os, siger Henrik Pedersen. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11