Gumtree på digital studietur
LÆRING 25 biløkonomer og tre vejledere var på fire dags felttur i den engelske hovedstad, London, med et fyldt program, hvor fremtidens bilforhandler var i fokus omkring digitalisering og onlinesalg. Studieturen indebar således flere spændende besøg hos blandt andet Rockar, Citröen DS, Seat, Tesla og Audi City, som alle via digitalisering har moderniseret det traditionelle showroom.
Eleverne fik et lærerigt oplæg hos Gumtree, som har over 20 millioner ugentlige brugere, heraf mere end 10 millioner unikke brugere, hvilket svarer til hver sjette indbygger i Storbritannien. Gumtree, som er ejet af eBay, er en af de største horisontale online salgsportaler af alt fra biler til boliger. Markedslederen på biler er Autotrader, som er en vertikal onlineportal, men Gumtree vinder i øjeblikket markedsandel på forhandlersiden.
Mikkel Bo Jepsen, som er Digital Marketing Executive hos SMC Cars og selv dansk biløkonom årgang 2013-2015, fortalte om udviklingen i kunderejsen for de engelske bilkøbere og delte sin viden om digital markedsføring, samt erfaringer om at bo og arbejde i udlandet.
Viden kan udnyttes
Networking på tværs af årgang og landsdele har også stor betydning for studieturen, i denne sammenhæng var der bl.a. arrangeret fællesspisning og gokart-løb.
De studerende udtrykker stor begejstring for dagene i London, som de finder lærerige med gode oplæg indsigt i autobranchens muligheder og fremtidsudsigter.
- Turen bød på spændende oplæg og forhandlerbesøg, som alle bidrog til en bedre forståelse af den fremtidige bilforhandler. Oplægget hos Gumtree fandt jeg især interessant, da flere dele af indholdet kan bruges hjemme i min uddannelsesvirksomhed. Ydermere fandt jeg det spændende at vidensdele med hinanden og oplægsholderne, fortæller Thomas Krogh Nielsen, der, som biløkonomstuderende, er ansat hos Mercedes-Benz CPH A/S.
Jacob Hindse fra Jacon Biler finder det meget meget interessant, hvordan DS (Citröen), formåede at skaffe så mange oplysninger på deres kunder, inden kundens fremmøde i butikken.
- Når kunderne booker deres prøvetur online, opgiver de flere informationer undervejs, som ender med en masse nyttig data til at håndtere hver enkelt kunde. På den måde kunne DS give hver enkelt kunde en unik og skræddersyet oplevelse, fortæller Jacob Hindse.