23948sdkhjf

Efter afgiftsnedsættelse: Fremryk bilkøbet

I stedet for at køre videre i sin nuværende benzinsluger kan det være en god idé for private at fremrykke købet af ny bil, påpeger Autocom.dk.

BILKØB Mellemstore hybridbiler og andre biler, der går langt på literen, er efter afgiftsnedsættelsen blevet så billige, at det kan være en god idé for private bilejere at fremskynde deres bilskifte, påpeger Autocom.dk. Og bedre eksportpriser på benzinslugere er med til yderligere at forbedre regnestykket.

Chefanalytiker Niels Grøftehauge på bilvurderingsportalen bilpriser.dk tager udgangspunkt i en pendler, der kører måske 30.000 km om året. Det gør han i en otte år gammel bil, der kører 12 km på literen til 10,50 kroner literen og 4.700 kroner i ejerafgift om året. Det betyder, at man de næste fire år kommer af med 183.800 kroner til benzin, ejerafgift og værditab. Der er her tale om en stor og pænt udstyret familiebil bil af et populært mærke. Dens værditab i de fire år anslås til 60.000 kroner.

Billigere med ny bil

For 5.265 kroner mindre end det, 178.535 kroner over fire år, kan man køre i en spritny hybridbil som Toyota Auris 1.8 H1 med 136 hestekræfter. Det skyldes, at bilen kører 28,6 km på literen, kun koster 620 kroner om året i ejerafgift og har en meget fornuftig afskrivning på 132.000 kroner over fire år, oplyser Autocom.

Der regnes her med, at reparationsudgifterne på den gamle bil går lige op med de nettorenter, man skal betale ved køb af ny bil. Så hvis man har penge stående i banken til nul procent i rente, vinder den nye bil med en endnu større margen. Så er det bare afsted til forhandleren, lyder det.

Besparelse på 54.000 kroner

Kan man nøjes med en Toyota Yaris 1,5 H1 med 100 hk, der kører 30,3 km på literen, er udgiften kun 129.749 kroner over fire år - en besparelse på 54.000 kroner. Ønsker man derimod at flotte sig lidt og gerne vil køre i en lidt smart bil som den, man sælger, skal man af med 190.388 kroner for at sidde bag rattet i Toyota C-HR Enter i fire år. Det er kun knap 6.600 kroner dyrere end at fortsætte i den gamle BMW, Mercedes-Benz, Volvo, Audi, Alfa Romeo eller hvad man nu måtte køre i.

- Med andre ord er det penge lige ned i foret at sælge den gamle bil, for eksempel på en online auktion, og købe en helt ny, konkluderer Thomas Friis Pedersen, ansvarlig for Autocom.dk.

Eksport driver priserne op

Og der er endda en ekstra gevinst ved at sætte bilen på auktion nu. Takket være afgiftsændringerne er det også blevet mere attraktivt at sælge den gamle benzinsluger til eksport. Og der er mange bileksportører, der opkøber biler på Autocom.dk. Jo mindre bilen kører på literen, jo større er den restafgift, som staten refunderer ved eksport.

I tilfældet med bilen til 105.000 kroner, der kører 12 km på literen, er ekstragevinsten 5.500 kroner.

Hvis den kører 15 km/l, er ekstrapræmien kun 1.500 kroner. Eksportørerne vil derfor byde heftigere på bilerne end tidligere, hvilket vil drive priserne op. I lande som Iran, hvor benzinen koster en brøkdel af herhjemme, er tørstige premiumbiler og firhjulstrækkere ganske populære, og det udnytter eksportørerne.

Mere på 

https://www.autocom.dk/consumer/index2009sig03.do

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109