23948sdkhjf

Flest unge bilister vælger discountdæk

Når der skal nye dæk på bilen, går de fleste danskere efter kvalitetsdæk. Undtagelsen er de yngste bilister, hvor flere vælger lavprisdæk, viser undersøgelse fra Michelin.

GUMMI Ejerne af landets snart 2,5 millioner personbiler har i sagens natur meget til fælles. Eksempelvis skal de med jævne mellemrum omkring tankstationen og værkstedet for at holde bilen kørende. Men når det kommer til dæk, alder og køn er der iøjnefaldende forskelle på bilejernes engagement og prioriteringer. Det viser en undersøgelse blandt mere end 1000 bilister, som dækfirmaet Michelin står bag.

Undersøgelsen viser blandt andet, at andelen af bilister, som går målrettet efter de billigste dæk på markedet, er markant højere hos de 18-29-årige end blandt de øvrige bilister. Mens bare seks ud af hver 100 samlet set køber discountdæk, går godt 14 procent af de yngste bilister efter lavprismærker, når bilen skal have nye dæk.

Men et enøjet fokus på pris er ikke nødvendigvis en god ide, påpeger Claus Chouhan, salgsdirektør hos Michelin i Danmark.

- Det er glædeligt, at relativt få alene vælger dæk ud fra prisskiltet. Der kan nemlig være stor forskel på egenskaberne og sikkerheden, alt efter om man vælger discount eller kvalitetsdæk. Eksempelvis træder forskellene i vejgreb og holdbarhed mellem lav- og højkvalitet klart frem, når dækket bliver slidt. Så skal man ud og have nye dæk, er det vigtigt at huske på, at billigt sagtens kan blive dyrt i det lange løb, advarer han.

Mænd går efter præmiumdæk

I den anden ende af kvalitetsskalaen går godt hver tredje bilejer (30 procent) efter kvaliteten i et premiumdæk, når de køber dæk. Der er dog relativ stor kønsmæssig slagside, viser undersøgelsen. Mens 40 procent af de mandlige bilister vælger dæk af topkvalitet, er det kun 21 procent af de kvindelige bilister, som køber dæk fra "øverste hylde", oplyser Michelin.

- Uanset alder og køn er mit råd, at man skeler til EU-dækmærket, når man skal handle dæk. Mærket sidder i dag på alle lovlige dæk og viser dækkets præstationer, når det gælder vejgreb på våd vej, støjniveau og brændstoføkonomi. Men man bør også tænke på sikkerheden, når dækket bliver slidt. På det punkt kan der være markant forskel med hensyn til bremselængde og vejgreb på et premiumdæk og et lavprisdæk, forklarer Claus Chouhan.

Test af nye og slidte dæk af forskellig kvalitet, som Michelin står bag, viser blandt andet at slidte premiumdæk kan have samme vejgreb som spritnye discountdæk. Testene viser også, at nogle dækmærkers vejgreb på for eksempel våd vej falder dramatisk i takt med, at dækket bliver slidt.

Dæk er stadig et mandejob

Og så viser Michelins undersøgelse, at dækvalg stadig er et udpræget mandejob. I hvert fald svarer 28 procent af kvinderne, at det ikke er dem, som køber de nye dæk til bilen. Kun fire procent af mændene, siger, at det ikke er dem, som har dæktjansen. En stor andel, 26 procent, af bilisterne, lader dog dækvalget være op til deres dækcenter eller værkstedet. Og på det punkt er mænd og kvinder lige tilbøjelige til at lægge ansvaret for bilens gummi fra sig.

Endelig viser undersøgelsen, at bare én ud af 100 bilister går efter brugte dæk, når mønsterdybden nærmer sig lovens mindstegrænse på 1,6 mm. Tallet mere end antyder, at brugtmarkedet for dæk ikke nyder stor popularitet blandt bilisterne, oplyser Michelin.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126