Leasingindgrebet virker skævt og uretfærdigt
BILER Leasingselskaberne vil øjensynligt benytte sig af korte leasingaftaler og vil på den måde fortsat kunne slippe med en meget lav registreringsafgift som følge af flåderabat og lignende. Til gengæld risikerer bilforhandlerne store tab på deres demobiler og værkstedsbiler samtidig med, at de bliver pålagt en langt større administrativ byrde for at holde bilerne kørende.
- På denne måde kommer regeringens leasingindgreb til at virke både skævt og unfair. Det får en virkning som politikerne formentlig ikke havde forudset, da de udtænkte planerne. Det er møgærgerligt og samtidig særdeles problematisk, siger adm. direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.
Frygter problemer
Hun og branchen frygter til gengæld for problemer hos landets mange bilforhandlere, fordi deres demobiler og værkstedsbiler typisk har været finansieret gennem leasing.
- Af hensyn til kravene fra bankerne er der grænser for, hvor store kreditter forhandlerne kan have, og derfor har det været nødvendigt, at forhandlerne ikke ejer demobiler og værkstedsbiler, men blot leaser dem. Når den mulighed tages fra dem, vil det have store økonomiske konsekvenser for langt de fleste nybilforhandlere, fortsætter Gitte Seeberg.
Roser politikere
AutoBranchen Danmarks adm. direktør roser politikerne for at have viljen til at gøre noget ved registreringsafgiften og den konkurrenceforvridning, som den nuværende afgift har skabt i kraft af leasingselskabernes favorable vilkår. Men hun håber, at man på Christiansborg vil tænke planerne helt igennem, inden forslaget skal vedtages i nær fremtid.
- Vi har givet vores input. Det har resten af branchen og skatteeksperterne på området også. Nu håber vi, at politikerne lytter til os, så vi kan få det helt rigtige indgreb, siger Gitte Seeberg.