23948sdkhjf

Ulovlig tuning straffes hårdere

Lovforslag på vej gennem Folketinget med markant højere bøder for ulovlig manipulation med motoren.

STRAMNING Indgrebet mod lastbilers NOx-snyderi rammer også biler i de lette vægtklasser med markant større bøder. Inden jul vil Folketinget vedtage et lovforslag fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), som foreslår højere bøder samt mulighed for at tilbageholde og konfiskere biler med - som det hedder i lovteksten - en ulovlig, konstruktiv ændring i køretøjets forureningsbegrænsende udstyr.

Lovforslaget førstebehandles 3. november. Hensigten er, at det skal gælde fra 1. januar 2018.

5000 kroner første gang

Ved første gang er bøden 5000 kroner til ejeren og 2500 kroner til føreren, hvis det ikke er ejeren. Derefter stiger bødebeløbet og ender på henholdsvis 17.500 kroner og 10.000 kroner ved sjette gang for de ekstra, ulovlige hestekræfter.

Til sammenligning er bøden i dag typisk 1000 kroner.

For køretøjer over 3500 kg er bøden 15.000 kroner til vognmanden, som stiger til 65.000 kroner ved sjette gang. Chaufføren får en halvt så stor en bøde.

Personbiler med i slipstrøm

Indgrebet er udløst af den massive manipulation med lastbiler, der er konstateret den senere tid. Ikke desto mindre mener Ole Birk Olsen, at den skærpede bødepolitik bør gælde alle typer køretøjer. Der er ikke saglige grunde for, at skærpelsen kun skal gælde lastbiler, lyder det ministerielle ræsonnement.

På den anden side er der størst skade og økonomisk besparelse ved manipulation af forureningsbegrænsende udstyr i tunge køretøjer. Derfor slipper biler under 3500 kg billigere end lastbiler.

Arbejdsgruppe

Indsatsen mod chiptuning af personbiler har været præget af, at det er svært for politi og synsfirmaer at påvise de tekniske indgreb i bilens motorstyring. Lovforslaget siger ikke noget om, hvorvidt kontrollen med ulovligt chiptunede personbiler vil blive skærpet, men politiet opruster sin teknologiske indsigt, i hvert fald angående lastbilmotorer.

En arbejdsgruppe bestående af Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen og Rigspolitiet er i gang med at kortlægge og undersøge forskellige problemstillinger i forhold til manipulation med lastbilers forureningsbegrænsende udstyr.

Tre lastbilmetoder

Lovforslaget nævner tre former for frakoblinger af det NOx-begrænsende SCR-system (Selektiv Katalysator Reduktionssystem) eller chiptuning af lastbiler:

1. Snydesoftware, som frakobler SCR-systemet. Denne software programmeres i lastbilens originale motorstyring.

2. Montering af en enhed, som kan manipulere motorstyringen og SCR-systemet.

3. Ændringer i SCR-systemets elektronik og komponenter, hvorved der manipulere med indgangs- og udgangssignaler fra styreenheden med det formål at frakoble SCR systemet

Efter en lovændring indførte Færdselsstyrelsen per 1. juli sidste år dels forbud mod chiptuning, som luftforurener for meget, dels tro- og loveerklæringer i forbindelse med salg af chiptuningsudstyr til racerbiler.

Bødeændring for ulovlig motormanipulation

Køretøjer over 3500 kg - Biler under 3500 kg

Ejer / Chauffør - Ejer / Fører

1. gang 15.000 kr. / 7.500 kr. - 5.000 kr. / 2.500 kr.

2. gang 25.000 kr. / 12.500 kr. - 7.500 kr. / 4.000 kr.

3. gang 35.000 kr. / 17.500 kr. - 10.000 kr. / 5.500 kr.

4. gang 45.000 kr. / 22.500 kr. - 12.500 kr. / 7.000 kr.

5. gang 55.000 kr. / 27.500 kr. - 15.000 kr. / 8.500 kr.

6. gang 65.000 kr. / 32.500 kr. - 17.500 kr. / 10.000 kr.

Kommenter artiklen (6)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125