23948sdkhjf

Frygt for snyd med kølemiddel

EU vil mindske brugen af kølemidlet R134a, hvilket skaber stor prisstigning. Det vækker bekymring i dele af autobranchen for import af billigt kølemiddel samt snyd med regenereret kølemiddel.

AIRCON Prisen på kølemidlet R134a stiger voldsomt. Det sker som en følge af et regulativ fra EU, der skal mindske brugen af R134a af hensyn til miljøet. EU har indført en kvoteregulering, og der må nu kun indføres 63 procent til EU i 2018 af det, som der blev solgt i 2015. Denne regulering er årsag til den kraftige prisstigning på kølemiddel R134a

- Ingen kan være uenige i, at hensynet til miljøet bør veje tungt. Alligevel kan man frygte, at prisstigningen på R134a kan animere nogen til at købe for billigt eller snyde med regenereret kølemiddel. Vi har over det sidste år set nyt kølemiddel solgt som regenereret, så man derved slipper for kølemiddelsafgift. Hvis man vil tjekke, om sælger prøver at snyde uden om afgiften, kan det nemt gøres, idet der skal stå batch-nummer samt producentens navn og adresse på flasken, som dokumenterer, at det er regenereret kølemiddel, som lovligt kan sælges uden afgift, advarer Per Flensted, direktør for Dometic Denmark A/S.

Tysk millionregning

Og direktøren har noget at have sin bekymring i. Tilbage i 2011 hvor prisen på R134a kølemiddel også var høj, købte det tyske forsvar discount-kølemiddel fra Kina, som ikke var testet af en pålidelig kontrolinstans, til brug i Tysklands militære køretøjer i Afghanistan. Konsekvensen var, at både fyldestationer og samtlige airconanlæg blev ødelagt, og udbedringen af skaderne kostede millioner, oplyser han.

- Discount-kølemidlet, tyskerne købte, indeholdt også R40, som er syreholdigt og ødelægger de dele af aluminium, som findes i klimaanlægget. Og i forhold til miljøhensynet var det i hvert fald den helt forkerte vej at gå, siger Per Flensted, som håber, at EU nu tager højde for vigtigheden af, at der fortsat købes kølemiddel fra troværdige producenter.

- Hvis prisstigningen medfører, at der i stedet bliver importeret discount-kølemiddel, hvor der er ikke er dokumenteret deklaration på indholdet fra en pålidelig kontrolinstans med hvad kølemidlet reelt indeholder, så står vi pludselig med et både økonomisk og miljømæssigt problem, som går stik i mod det, der var hensigten med EU’s regulativ, mener Per Flensted.

Svar fra Skat

Skats pressekontor har rettet Motor-magasinets spørgsmål til sagen til flere af organisationenens fagkontorer, og meldingen er den samme: Nemlig, at det er meget længe siden, Told har haft sager med ozonlagsnedbrydende stoffer. Skat har således ikke registreret noget i statistikkerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189