Bremen udlever GT-drømmene
VETERANER To plus to er fire - siger matematikken.
- Men når det gælder biler, er det et sæde-arrangement, der står for den fascinerende Gran Turismo-klasse - og for den tilsvarende livsstil, forklarer Frank Ruge, projektleder for Bremen Classic Motorshow, der åbner oldtimeråret 2018 i Messe Bremen fra fredag 2. februar til søndag 4. februar.
Gran Turismo-kulturens ædle og uden for enhver konkurrence hurtige biler med 2+2 sæder, som var hele generationers drømmebiler fra 50’erne til 70’erne, er tema for særudstillingen dér med titlen "Gran Turismo 2+2: Jetset für die Straße" ("Gran Turismo 2+2: Jetset til landevejen").
Den nye arts urfader
Vesteuropa, ti år efter slutningen på anden verdenskrig. Overalt kommer der brede, men endnu tomme hovedveje, som giver længslerne efter nye horisonter nye vinger. Opfyldelsen af disse længsler er den store rejse i egen bil - som til dette formål udvikler sig til en genre for sig med fast tag, rapt design, overlegen motor og gedigent udstyr.
Og med en nødløsning af et bagsæde, som understreger den foretrukne tosomhed. Bekvem som en limousine, men hurtigere, som en voldsom, larmende sportsvogn: Sådan lyder den enkle opskrift. I Italien opstår genrebetegnelsen Gran Turismo - og Lancias Aurelia-Coupé, som den nye arts urfader.
I 1953 forstærkes den elegante hatchback-turbil, som for første gang har forkortelsen GT i navnet, til 118 hk. Dem klarer den 185 km/t med. En Porsche 356/1500 Super, den hurtigste tyske seriebil på den tid, taber derimod pusten allerede ved 175 km/t.
Kapløb om hastighed
Men Aurelia GT markerer kun begyndelsen. Omkring 1960 indleder producenterne af ædle Gran Turismo-modeller et kapløb om den prestigefyldte tophastigheds-trone. 250, 270, 280 km/t - nye bedste tider afgør hierarkiet i autodrømmene hos bilbegejstrede drenge, der gør blikket på speedometeret gennem bilernes sideruder til en folkesport.
Samtidig udbryder der en religionskrig om, hvorvidt de 350-400 hk, man i mellemtiden er kommet op på, skal stikke af fra de store cylindervolumener i de amerikanske ottecylindrede støbejernsmotorer - eller fra de vanvittige omdrejningstal i de norditalienske filigranudsmykkede, fire-knastakslede kunstværker.
Nedtur
Kort efter Gran Turismo-kulturens højdepunkt begynder nedturen. Ikke på grund af benzinpriserne, der eksploderer fra 1973 som følge af oliekrisen, men frem for alt på grund af ændringerne i samfundet: Samfundskritikken fordømmer nu det førhen beundrede dolce vita som foragtelig dekadence. Mens Maserati- og Ferrari-kørere øver sig i den nye beskedenhed ved at skifte til mindre eksponerede, højtydende firedørsbiler a la Mercedes-
Benz 450 SEL 6.9, undergår GT-forkortelsen en forbløffende demokratisering; i første omgang på den lækre VW Golf GTI og efterhånden på en million små biler med omdrejningstæller i stedet for hjulkapsler. Dermed er skæbnen for den engang så fascinerende aura ved de syndigt dyre, hurtige coupéer endegyldigt beseglet. Tilbage står den lykkelige erindring om en epoke, hvor den personlige bedste tid mellem Hamborg og München endnu frembragte en ægte og uskyldig fascination.
Bremen Classic Motorshow genkalder en god del af denne fascination på den traditionelle særudstilling, med live-oplevelse af ti udstillede, klassiske Gran Turismo-drømmebiler som Lancia Aurelia GT - og især som dem, mangen en evig beundrer hidtil kun har kendt fra Autoquartett. For eksempel den 7,2 liters racerbil Monteverdi High Speed 375 L fra Schweiz.
Mere på www.classicmotorshow.de