Ajour med alverdens autobranche
Kinesiske bilproducenter vælger ESC
Tolv større kinesiske bilproducenter har besluttet at udstyre alle nye modeller med stabilitetsteknologien, Electronic Stability Control (ESC), fra januar 2018, oplyser Global NCAP. Det gælder Besturn, Changan, Dongfeng Fengshen, Geely, Haval, Hongqi, Lynk & Co, MG, Trumpchi, Roewe, Senova og Wey, som samlet repræsenterer 85 procent af Kinas bilproduktion. Offentliggørelsen skete ved lanceringen af Stop the Crash China forleden i Shanghai. Kampagnen skal udbrede en række bilsikkerheds teknologier, herunder ESC. ESC betegnes som den væsentligste udvikling inden for bilsikkerhed siden sikkerhedsselen. ESC har været obligatorisk i EU siden 2012 og sparet tusindvis af liv, oplyser Global NCAP.
Tesla præsenterer gigant underskud
Tesla offentliggjorde sit kvartalsregnskab sidste uge, og det viste et underskud i tredje kvartal på 619 millioner dollar svarende til næsten fire milliarder kr. Det er det hidtil største underskud i et kvartal for den amerikanske koncern, skriver finansmediet Bloomberg. Det er især problemer med produktionen af Tesla 3, der er årsagen til det utilfredsstillende resultat. Tesla har kun været i stand til at producere 260 Model 3-køretøjer siden sommer. Det var ellers forventet, at produktionen ville være 1.500, altså næsten seks gange så mange.
Axalta og AkzoNobel vil fusionere
Axalta, som i forvejen blandt andet omfatter Standox, Spies Hecker og Cromax inden for mærker til autolakering, kommer måske også til at rumme AlzoNobel. I hvert fald bekræfter AkzoNobel, at der i øjeblikket foregår "konstruktive diskussioner" om en fusion af AkzoNobels maling- og coatings-forretninger med Axalta. Det vil skabe en førende global maling- og coatings virksomhed gennem en fusion af ligestillede, oplyses det. AkzoNobel bekræfter, at dets adskillelse af "Specialty Chemicals", herunder tilbagelevering af langt størstedelen af nettoprovenuet til aktionærerne, fortsat er på vej i april 2018 og ikke påvirkes af disse drøftelser.
Bilerne kører kortere på literen
Bilfabrikanterne er ganske optimistiske, når det gælder deres opgivelser af brændstofforbruget. Den uafhængige NGO International Council on Clean Transportation (ICCT) har lavet en infografik over, hvor mange procent bilreklamernes påståede brændstof økonomi afviger fra det reelle. Tallene viser, at for 16 år siden kørte en gennemsnitlig personbil i Europa 9 procent mindre på literen, end fabrikanten hævdede. I dag er tallet 42 procent.
Continental køber sikkerhedsfirma
Den tyske dækgigant Continental har købt det israelske IT-sikkerhedsfirma Argus Cyber Security, hvis teknologi skal forhindre biler mod hacking. Argus samarbejder i forvejen med Continental og har blandt andet leveret software Continentals datterselskab Elektrobit. Købsprisen blev ikke offentliggjort, selvom israelske medier rapporterede tidligere i ugen, at Continental ville betale omkring 400 millioner dollars for firmaet.