23948sdkhjf

Volkswagen mangler stadig at rette 17.015 snydebiler

År efter at Volkswagen blev taget i massiv dieselfusk, mangler selskabet stadig at fikse mange danske biler.

OPDATERING To år efter at Volkswagen blev taget med hele overkroppen nede i kagedåsen i den såkaldte Dieselgate, er hver femte fuskramte dieselbil i Danmark fortsat ikke fikset.

Det viser nye tal, som Volkswagen i Danmark har givet til Ritzau.

Skandalen, der begyndte i 2015, omhandler, at Volkswagens brands Skoda, Audi Volkswagen og Seat i årevis havde installeret software, der fik deres dieselbiler til at være mere miljøvenlige, når de blev testet.

Skandalen kostede selskabet et voldsomt aktiedyk, direktørens afgang i unåde og bøder på et stort, tocifret milliardbeløb.

Samtidig måtte Volkswagen love at tilbagekalde over 11 millioner biler på verdensplan og fjerne softwaren.

I foråret 2016 begyndte indkaldelserne. Mere end et år senere er der dog fortsat flere tusinde dieselbiler, der ikke er blevet opdateret.

Ifølge Volkswagen er status, at 64.763 biler ud af i alt 81.778 er blevet fikset. Det svarer til, at hver femte, eller 17.015 styk, stadig ikke er ordnet.

Mens noget over 80 procent af Volkswagen- og Seat-modellerne er ordnet, så er kun omkring tre ud af fire Audier og to ud af tre Skodaer, der er ordnet.

Volkswagen oplyser, at der ikke kan oplyses, hvornår man er helt i bund. Nogle ejere kommer muligvis slet ikke forbi et værksted på trods af indkaldelsen, og nogle biler kan være eksporteret ud af Danmark.

Mens Volkswagen i Danmark altså mangler at fikse hver femte bil, så står det endnu værre til i Storbritannien.

Ifølge The Guardian er kun to ud af tre af de 1,2 millioner dieselbiler i Storbritannien ordnet. Samtidig er hastigheden af arbejdet faldet dramatisk til to procent af ramte biler om måneden fra 10 procent i februar.

- Den britiske regering fortsætter med at tage Volkswagens uacceptable handlinger ekstremt alvorligt og arbejder hårdt for britiske kunder, skriver det britiske transportministerium til The Guardian.

Kilde: Ritzau

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112