Italiensk fest for de 70 år
FART Italienerne har noget med fart og vilde bil-konstruktioner. Både når det kommer til karrosseri, aerodynamik, materialeteknologi og ikke mindst bremser. Det er næppe gået mange motorsportsinteresserede næsen forbi, at Ferrari fylder 70 år. Men Ferrari er ikke meget uden en række underleverandører, blandt andre Brembo.
Det hele startede i 1975, hvor Piero Ferrari introducerede Alberto Bombassei fra Brembo til Pieros ikoniske far, Enzo Ferrari.
Herefter blev de to virksomheder enige om at starte samarbejde med bremser til Ferrari Formel 1-racer, og de kommende ti år med samarbejde mellem Brembo og Scuderia Ferrari resulterede eksempelvis i bremsekalibre i aluminium. Blandt andet var det Brembo-bremser, der var med til at sikre Niki Lauda sin VM-titel i 1975 i Ferrari 312T og ligeledes igen i 1977 med Ferrari 312 T2.
I nyere tid har Brembo også haft et yderst tæt samarbejde med blandt andre Sebastian Vettel og Michael Schumacher, der begge gennem tiden har indstillet bremsen vandring til at være yderst kort og dermed altså også en massiv ’stopping power’ fra tidligt i bremsningen.
En anden lighed mellem Michael Schumacher, der i skrivende stund med al sandsynlighed stadig ligger i koma efter sit skisportsuheld og Sebastian Vettel er, at de begge forud for sidste kvalifikationsrunde altid har ønsket et nyt sæt bremser. Det var godt for friktionen, og det var ifølge Brembo med til at sikre Michael Schumacher 68 pole positions gennem karrieren og 50 til Sebastian Vettel.