23948sdkhjf

Afløseren for komposit-skiver er klar

Brembo er klar med firmaet bud på afløseren af komposit-skiver til det store eftermarked i autobranchen.

MATERIALE Første kvartal af 2018 bliver sandsynligvis et af de mere toneangivende for italienske Brembo.

Her er virksomheden nemlig klar med sit bud på en afløser til komposit-bremseskiver - og ikke kun til de højere luftlag - men som drivende kraft på eftermarkedet. Det skriver Brembo selv om sine 2018-nyheder.

Brembo kalder bremseskiven Brembo co-cast, der altså sættes i verden for erstatte kompositskiver på eftermarkedet.

Det starter med Mercedes-Benz, men Brembo oplyser, at man allerede er i kontakt med flere bilproducenter i snakken om bremseskiverne til eftermarkedet.

Sparer på vægt og miljøet
Skal man tro Brembo selv, så er der flere afgørende forskelle, når man sammenligner nuværende kompositløsninger med den nye Brembo co-cast. For det første er der fremstillingen. En af ændringer kan findes på sammenbygningen af nav og skive. Brembo presser og former navet, inden det placerer på skiven, hvorefter flydende støbejern sammenføjer de to elementer ved en temperatur på 1400 grader celsius.

Det, i sagens natur, modstandsdygtige støbejern forbindes endnu mere optimalt med en række ståltænder på navet. Resultatet er ifølge den italienske producent en letvægtsdisk kombineret med højstyrkestål. Fordelen er, at disken i sin helhed taber 15 procent i vægt, når man kigger på tilsvarende, integrerede konstruktioner. Foruden vægten er der en anden vinkel på miljøet.

Brembo har UV-behandlet selve overfladen på disken, hvilket ifølge italienerne vil gøre den mere modstandsdygtig over for korrosion, fugtighed og forhøjede temperaturer. Desuden er UV-belægningen vandbaseret og kræver ikke opløsningsmidler, hvilket gør coating-processen effektiv. Skiverne er allerede UNECE R-90-certificerede og står klar i 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11