Biltema på dansk fremmarch
RESERVEDELE Svenske Biltema, som har mere end 136 Biltema-varehuse i Norden, har pt 11 danske varehuse, men er på vej med to mere - i Roskilde og Hjørring. Biltema kom til Danmark i 2002.
Den danske vækst er især kommet efter 2013, hvor Rødekro kom til som nr. 5. Sidste år blev det til tre nye varehuse i Danmark, oplyser direktør Jacob Møller, Næstved, til Motor-magasinet.
Han oplyser, at Biltemas salg til virksomheder i Danmark udgør under ti procent af omsætningen, men at det er her, at Biltema lettest kan få ekstra vækst.
- Det betyder, at vi inden årsskiftet lancerer en ny virksomhedsportal, hvor vores professionelle kunder for eksempel selv kan trække fakturaer ud og selv bestille varer, som er pakket forud, så der ikke bliver ventetid, siger Jacob Møller.
- Men vi kommer ikke til at bringe varer ud, ligesom vi aldrig kommer til at lave aftaler med virksomheder med eksempelvis 20 procent i rabat, tilføjer han.
- Vi ser dog naturligvis på vores muligheder for at øge omsætningen og gøre det ordentligt. Og vi begynder nu at få redskaber, så vi kan fremstå mere professionelt - for eksempel stregkoder, forklarer Jacob Møller.
Den nye virksomhedsportal kører pt i Norge, mens Danmark kommer på som land nr. 2.
Biltema i over 50 år Biltema blev grundlagt af Sten Åke Lindholm for cirka 50 år siden. Han så, at bilforhandlerne ofte havde en relativ lav avance på de biler, som de solgte. Tanken var, at kunderne blev lokket til at købe bilen. Den lave avance på bilen blev derefter kompenseret ved at man tilpassede meget højere avancer på reservedele, tilbehør og service. Han formulerede den oprindelige forretningside ”At tilbyde varer af god kvalitet til en god pris”, og han henvendte sig fremfor alt til bilejere. |
Banker på hos værksteder
- I 2018 kommer vi til at have stort fokus på virksomhederne - eksempelvis værksteder og håndværkere - og vi vil begynde at banke på hos virksomheder. Det skal ske via konsulenter, og det er nærtliggende at prøve det af i København først, siger Jacob Møller.
Biltema ser ikke selv de danske autogrossister som konkurrenter.
- Med 9000 varenumre inden for byggeri skæver vi snarere til udbydere som Harald Nyborg, Jem & Fix samt Bauhaus, siger Jacob Møller.
Auto udgør dog fortsat den største del af Biltemas katalog med cirka en tredjedel, siger Jacob Møller, der har været med i koncernen siden 2012 og direktør i et år.
Mærkes ikke Ifølge au2parts-direktør Niels K. Skak mærker den store autogrossist ikke den svenske ånde fra Biltema. |