23948sdkhjf

Jaguar i spurt på nye jagtmarker

XF modellen har været på markedet i ti år og er solgt i mere end 350.000 eksemplarer. Nu introduceres nyeste aftapning, stationcarversionen XF Sportbrake.

IMPORTØR Man kan ikke få det hele - man må gå på kompromis. Det er sandt i mange tilfælde, men ikke når talen falder på den helt nye Jaguar XF Sportbrake. Her bliver man ikke nødt til at gå på kompromis, mener British Car Import A/S.

Her står valget ikke mellem en praktisk stationcar og sportslig sedan. Jaguar XF Sportbrake samler nemlig begge dele i en pakke bestående af en bil, der har samme ydre mål som sedan-versionen, men som med bagsæderne nede sluger 1700 liter bagage.

Hos Jaguar Land Rover i Danmark har landechef Michael Lund glædet sig til at introducere bilen hos de danske forhandlere den 26. oktober.

- XF modellen har vundet i alt 190 priser over hele verden. I år er den blevet kåret Best Executive Sedan of the Year i England ligesom den sidste år fik den prestigefyldte tyske pris - Det Gyldne Rat, som den bedste compact mid size car. Nu har vi den så som stationcar, og jeg mener at den har et stort potentiale, fordi den forener det praktiske med det sportslige umiskendelige Jaguar DNA, siger Michael Lund.

I sin lancering af XF Sportbrake måler Jaguar sig specifikt op imod Mercedes E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og Volvo V90.

Jaguar angriber markedet for privatleasing

Lave indgangsydelser, ingen skjulte gebyrer og mange attraktive modeller, lover Jaguar og Land Rovers og kernen i bilimportørens nye privatleasingtilbud.
Stormen, der rasede over den danske bilbranche, var næsten lige så voldsom som stormen Ingolf, der hærgede Danmark for nylig. Nu er der imidlertid endelig overblik over konsekvenserne efter regeringsindgrebet, og de nye vejledende priser er på plads hos alle landets bilmærker. Anderledes uklart har det været i forhold til privatleasing, der før indgrebet stod for omtrent 30 procent af det samlede bilsalg.
Hos Jaguar og Land Rover har privatleasing udgjort en betydeligt lavere andel, men ikke desto mindre, har en model som Jaguar XE været attraktiv som privatleasing, og inden indgrebet var det et marked i vækst hos Jaguar Land Rover, oplyser importøren.
- Og det bliver den heldigvis ved med at være. Vi har offentliggjort den nye virkelighed efter regeringsindgrebet på privatleasingmarkedet. Og det ser faktisk rigtig godt ud. Mange er nok af den opfattelse, at privatleasing nu er blevet mindre fordelagtigt for kunderne. Men sådan er det ikke hos Jaguar og Land Rover. Hos os er det enten blevet billigere at privatlease end før, eller også er betingelserne som det var før indgrebet, siger landechef hos Jaguar Land Rover, Michael Lund.
De nye privatleasingtilbud gælder en lang række modeller for både Jaguar og Land Rover. Fælles for dem alle er, at indgangsydelsen er lavere end mange tilsvarende premium tilbud, og til forskel for mange andre premium udbydere, er der ingen ekstra gebyrer eller månedlige administrationsomkostninger.
- What you see, is what you get, som Michael Lund udtrykker det.



Sport og dynamik i højsædet

Jaguar rimer på sport. Derfor har det også været essentielt, at bilen ikke alene kører ligeså sportsligt som den prisbelønnede sedan, men også at den ser lige så sportslig ud. Og det er ifølge Jaguar lykkes. Som designchef Ian Callum udtrykker det:

- It looks just as sporty as the saloon - if not more so.

XF Sportbrake er til den dynamiske familie, og har fortil samme faste affjedring som sedan-versionen. For at sikre optimal dynamik selv med fuldt læs, er der tilføjet luftaffjedring bagtil, så bilen hele tiden er i optimal balance. XF Sportbreake er desuden blevet lettere med intensiv brug af aluminium i karosseriet og vejer fra blot 1660 kilogram.

Det sportslige ved bilen understreges ikke alene af bilens linjer, LED forlygterne og baglygterne der er designet som sportsvognen F- Type og muligheden for op til 20 tommer hjul. Det understreges også af muligheden for All Wheel Drive. Ved almindelig kørsel trækker bilen på baghjulene for at sikre den optimale køredynamik, men rammer man en kurve distribueres der lynhurtigt træk til de forreste hjul så man sikrer optimalt vejgreb og dynamik.

Bilens kan blandt andet fås med klassens vel nok største soltag på 1,6 kvadratmeter. Ønsker man ikke fuldt lys i kabinen kan solafskærmningen køres for - i øvrigt ved såkaldt gesture control.

Bilen er spækket med udstyr, eksempelvis et 4- zonet klimaanlæg, TFT intrumentering og 10 tommers Touch Pro Infotaintment system. Desuden kommer bilen med et avanceret luftrensningssystem, der renser den udefrakommende luft, så der altid er ren luft i kabinen.

Sikkerheden er også i højsædet med features som blandt andet autonomus emergency brake, adaptive cruise control og trafficsign recognition.

God plads

XF Sportbrake er i alt 4995 mm lang og er dermed seks centimeter kortere end forgængeren. Men akselafstanden er øget med hele 51 mm - til i alt 2960 mm. Det giver betydelig bedre benplads på bagsædet. I forhold til sedan-versionen er de ydre mål næsten identiske, men forskellene er målbare indenfor.

Motorprogrammet er omfattende og de moderne Ingenium motorer fås i både benzin og diesel.

Indgangsversionen er med den velkendte 163 hk dieselmotor med et moment på 380 Nm og et brændstofforbrug på blot 4,5 l/100 km. Denne fås med seks-trins manuel gearkassse eller automatgearkasse. Ønsker man mere power fås den også med 180 hk, hvor det er muligt at vælge mellem baghjulstræk eller træk på alle fire (AWD). Der er også mulighed for 240 hk og toppen er den 300 hk seks cylindrede version med hele 700 Nm.

På benzinsiden er der mulighed for 200 eller 250 hk turbomotor - begge med fire cylindre.

De vejledende priser begynder ved 594.900 kroner for Pure versionen med 163 hk diesel. Ønsker man i stedet benzinmotoren med 200 hk, så er prisen 764.900 kroner.

Erhvervsbeskatningen er fra 473.776 kroner for pure business versionen med 180 hk diesel og 8-trins automatgear. Benzinversionen med 250 hk og samme udstyrsversion koster 552.552 kroner.

Ambitiøst salg

Det går fint for salget af Jaguar og Land Rover i Danmark. Således blev 2016-salget allerede nået i år efter ni måneder – ikke mindst på grund af en række nye modeller, sagde landechef hos Jaguar Land Rover, Michael Lund, på pressemødet i Birkerød.
Han oplyser, at British Car Import A/S forventer at nå et samlet salg i Danmark i år på 550-600 biler – og i 2018 er målet 800 biler.
- På tre år er det målet at tredoble salget, og vi skal gerne snart over 1000 biler. I hele Norden er målet et salg på 12.000 biler, sagde Michael Lund.
I dag står Sverige på 65-70 procent af salget med små 3000 biler.
- Lige nu klares med voksende salg af to forhandlere, i Birkerød og Risskov, men når vi forhåbentlig når 1200 biler om året skal vi udvide kredsen med to forhandlere flere, oplyser Michael Lund.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079