23948sdkhjf

11.000 solgte biler er langt fra nok for Andersen Biler

Konsolidering kører med fuld fart hos Andersen Biler i København. Hvorfor netop det er vejen frem, forklarer økonomidirektør Jesper Blom.

KONSOLIDERING - Det handler om til en hver tid at have noget spændende nyt i butikken. Og det er jo mildest talt lettere, når vi er forhandlere af flere bilmærker end af ét.

Ordene er Jesper Bloms, økonomidirektør i Andersen Biler A/S, der et af de bilfirmaer, der udvider mest og hurtigst lige nu. Blom sætter ord på firmaets ekspansion på et arrangement hos PwC, revisionsfirma i Hellerup, der netop har sat emnet konsolidering på agendaen overfor en række bilforhandlere fra Københavns-området.

Blom forklarer videre:

- Lige nu oplever vi jo et rekordhøjt bilmarked, der disse år er et relativt trygt marked - der er i hvert fald mange penge i det. Leasing har været med til at stimulere salget, men vi, der er her, ved jo godt, at leasing ikke giver en så spændende indtjening.

- Men der er mange flere nye biler på markedet, og det har jo også haft en indflydelse på indtjeningen.

Der er dog også udfordringer, konstaterer Jesper Blom og nævner blandt andet:

- Vi ved jo, at kunderne kommer langt mindre i butikkerne. For ti år siden kom en kunde gennemsnitligt fire gange hos en forhandler, inden han eller hun besluttede sig for at købe en bil. I dag nærmer vi os én gang. Tilsvarende er kundeloyaliteten faldende. Så alt i alt: Vi står lige nu med to udviklinger som fakta: Bilbranchen oplever faldende indtjening på salg og faldende indtjening på eftermarkedet.

- Sådan er udviklingen. Og jeg tør godt sige: Det går ikke over!

Vi gør Storkøbenhavn større

Men Jesper Blom ser, at der er en løsning på alt dette, konsolidering.

- Vi øger effektiviteten, vi finder veje til at sælgerne skal sælge mere, vi søger samarbejder på tværs - og det kan også være med konkurrenterne, siger økonomidirektøren.

- Og vi lægger afgørende vægt på medarbejderuddannelse og -udvikling. For vi vil så gerne have, at de - altså medarbejderne - ikke bare bliver lidt længere, men bliver fem år længere. Vi har derfor sat vores uddannelsesprogram Andersen Acadamy i søen, og jeg ved jo, at jeg har "ødslet" fire millioner kroner på det. Men jeg er helt sikker på, at hver eneste øre er givet godt ud!

- Men ud over den indlysende fordel ved altid at have nye, spændende biler i butikken, har konsolideringen også en anden fordel. nemlig at vi kan samle alle backend-funktionerne. Lige nu har vi i alt 27 mand til at drive den del af forretningen.

- Den samlede pakke er med til at sikre, at vi hele tiden kan udvikle os, for det er der behov for i bilverdenen.

Lige nu har Andersen Biler i alt over ti afdelinger - og der kommer sikkert flere, siger Jesper Blom. For vel sælger vi lige nu 11.000 biler årligt, men vi har behov for at sælge mange flere.

- Jeg kunne godt nævne helt anderledes biltyper, hvor et salg på 11.000 meget hurtigt kunne gøre mange lykkelige. Men altså ikke vores (typisk Ford, Opel og senest altså Hyundai, red.)

Jesper Blom forklarer videre, hvad Andersen lægger vægt på ved opkøb:

- Vi lægger vægt på, at forretningen ligger i Storkøbenhavn. Og ja, vi kunne da godt tænke os at gøre Storkøbenhavn en lille smule større ... Vi lægger endvidere vægt på, at forretningen har et potentiale; klart nok, men det hører dog med. Vi lægger vægt på, at forretningen handler med vores egen mærker, lige som vi lægger vægt på, at der er en kundedatabase at overtale. Alt det sikrer, at der er mulighed for vækst.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.187