23948sdkhjf

1. advent: Kan du finde de rette medarbejdere?

Henrik Kyst fra firmaet Automatters bruger juledagene til at se nærmere på, hvordan det egentlig går med den danske autobranche.

JOBMARKED Der er gang i Danmark, og det er sværere en nogensinde, at finde nye medarbejdere. Ikke mindst i autobranchen. Rekruttering er en udfordring, men også en mulighed. Og hvad bør man så være opmærksom på? Når man skal tiltrække nye medarbejdere, er der nogle faser man skal igennem - lige fra den interne forberedelse over at gøre opmærksom på muligheden, at finde og tiltrække de rigtige ansøgere og til at vælge den rigtige.

En nem og hurtig vej er, at vælge en intern kandidat. Det kan være en udmærket og "billig" løsning, men alligevel bør den vej ikke stå alene, da det begrænser udvalget. Den første indsats bør derfor være, at man beskriver jobbet og gør sig klart, hvad opgaven er, og hvordan udviklingspotentialet i jobbet er. Forhold jer også gerne til, hvad I forventer af kandidaterne, både i form af færdigheder, og ikke mindst i form af adfærd og personlighed.

Om forfatteren:

Henrik Kyst. Økonom, 46 år og partner i  Automatters. Han har desuden arbejdet hos Jaguar Land
Rover, Webasto og ALD
Automotive og bruger adventsdagene 2017 til kommentere
en række tendensen i branchen.


Involver gerne andre ledere i virksomheden, og få sikret et bredere syn på løsningen, og tag også stilling til, om I ønsker hjælp udefra til opgaven. Rekruttering er en mulighed for at styrke virksomheden, som bør udnyttes bedst muligt.

At gøre opmærksom
I får ingen kandidater, hvis jobbet er en hemmelighed. Mange har en oplevelse af, at rekruttering via en headhunter eller et bureau er for kostbart. Man forsøger at klare sig med opslag på sociale medier, som når langt ud og ofte giver henvendelser. Spørgsmålet er bare, om det er de rigtige der søger, og om der er attraktive kandidater, som ikke søger af sig selv?

Vælg proces og kommunikationskanaler grundigt, og vær opmærksom på, hvordan det samtidigt kan pleje virksomhedens image. En jobannonce er en udmærket måde at kommunikere virksomhedens ambitioner og værdier til de relevante målgrupper.

At finde og tiltrække
Selv med en effektiv kommunikation, kan det være nødvendigt at "prikke" til attraktive kandidater, som ikke søger af sig selv. Netværk er en stor hjælp, men ofte vil man alligevel opleve at være begrænset af det. Som leder risikerer man nemlig at ens eget netværk er på et "for højt" niveau i forhold til at kende de nye og yngre talenter. Vær derfor åben overfor en mere analytisk tilgang til, hvem kandidaterne kan være, og hvor de er. Her kan ekstern hjælp være helt afgørende for, at I får de rigtige at vælge mellem.

At vælge den rigtige
Uanset om I går med en intern eller en ekstern kandidat, bør I forholde jer nøgternt til vedkommendes styrker og udfordringer. Ikke mindst på adfærd og kognitive færdigheder. Et godt personligt indtryk er vigtigt, men kan alligevel hurtigt kunne skygge for mindre hensigtsmæssige adfærdstræk.

En uafhængig sparring baseret på et egentligt assesment er absolut at foretrække, og det er hverken særligt dyrt eller tidskrævende i forhold til at skulle leve med lav performance, eller at man skal finde en ny medarbejder efter kort tid.

Om Automatters

AutoMatters er et konsulenthus stiftet i 2017 med speciale inden for bilbranchen.

Firmaets to stiftere peger på, at deres mange års erfaring og store netværk betyder, at de kan anbefale kunderne de bedste og mest solide løsninger inden for ejerskab, forretning eller organisation.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093