"Den anden verden" bliver enorm i autobranchen
KLARSYNET Forestil dig, at du står foran et topstykke, en dør eller en elmotor. Måske er det første gang, du for alvor skal kaste dig over en på papiret kompleks opgave. I din hånd er du vant til at have enten et fysisk opslagsværk - eller også har du en manual på computeren.
Forestil dig det samme scenarie, blot uden opslagsværkerne. Og forestil dig så en verden, hvor du kigger på enten topstykket, døren eller elmotoren og pludselig vil kunne se den blive skilt ad - uden at du så meget som har rørt værktøjskassen. Ja, det er måske svært at se for sig, men når man først har prøvet det, vil alt andet sandsynligvis virke ekstremt gammeldags og i øvrigt kompliceret. Det med at se "en anden verden" udført på rigtig, fysisk ting kaldes for Augmented Reality - eller blot AR. Grundtanken er, at man bruger virtuelle data som eksempelvis grafik og lyd til at give et ekstra lag af information.
Teknologi har været nogle år undervejs og kendes blandt andet gennem Microsoft HoloLens og Googles briller, der dog aldrig blev sat i produktion. Senest har Apple på sin iOS 11-platform åbnet op for et væld af muligheder med AR-funktioner i apps - og nu tager autobranchen for alvor AR-brillerne på.
Første land i verden
Selv om det måske lyder vildt, så er danske mekanikere faktisk nogle af de første i verden, som kan blive undervist i og afprøve AR-funktionerne, når det handler om konkrete bildele. Det er Bosch, som står for undervisningen, der foregår i Ballerup. Her kan man møde Tom Bruno Pedersen, der er servicetekniker og kursusleder hos Bosch. Han kan som den første i verden tage deltagerne med til "den anden verden". Han mener, at udviklingen først lige er ved at tage fart.
- Jeg synes, det her område er vanvittigt stort. For mig at se bliver det teknologien og måden at kommunikere på fremadrettet. Samtidig bliver AR efter alt at dømme en af de mest effektive måder at udbrede viden fremover. Så for mig at se er det stort for autobranchen, især på området for kurser og efteruddannelse, fortæller Tom Bruno Pedersen.
Som eksempel bruger han en elmotor fra en hybridbil. Hvis man skal skille sådan en ad på værkstedet, er det en kompleks og ikke helt ufarlig opgave. Det er tale om stærkstrøm, og konstruktionen gør, at man ikke uden videre piller den fra hinanden.
- Der skal eksempelvis meget stor kraft til at presse rotoren i elmotoren ud af dens magnetfelt. Hvis vi afholder et kursus i håndteringen af hybridbiler, så kan vi ikke bare skille en motor fra hinanden. Men med AR kan vi åbne op for stort set uanede muligheder. Særligt oplagt er altså de her komponenter, der håndtere kraftige mængder af strøm, siger Tom Bruno Pedersen.
Timevis af arbejde sparet
Et af de første steder, mekanikere kunne afprøve teknologien, var på FTZ Fagmessen 2017 i Odense, der blev afholdt i starten af november. Her havde Bosch medbragt netop en elmotor og flere sæt AR-briller og tilhørende tablets.
- Det er egentlig lidt op til den enkelte, hvordan man vil have præsenteret sit indhold. Men man kan sige, at så snart der findes en 3D-tegning af den eller de komponenter, man skal have skilt ad, ja, så kan man også bruge Augmented Reality. Dermed er det virkelig kun fantasien, der sætter grænser for, hvilke dele man vil kaste sig over med AR. Og det smarte er jo, at man ikke blot ser delene på en ny måde, man kan også få guidelines med på vejen, trækker elementer ud i "den anden verden" og altså undgå alt for komplekse indgreb i den virkelige verden, forklarer kursuslederen og supplerer:
- Men når man så går i gang med sin opgave, så kan enten brillerne eller iPad’en hjælpe dig gennem processen. AR kan fortælle, hvor man starter, hvilke beslag, der skal fjernes først, hvordan føringen af ledninger er og en lang række andre ting. Kort sagt kan man sige, at ti sekunders arbejde med AR kan spare flere timer i den virkelige verden.
Den visuelle tilgang
En anden fordel ved Augmented Reality er ifølge Tom Bruno Pedersen, at man underbygger den tilgang, mange mekanikere har til faget, nemlig det visuelle frem for det boglige.
- For mig at se giver det her både unge og ældre mekanikere en langt mere visionær tilgang til deres arbejde. De yngre kan guides med AR-brillerne på, mens mere erfarne mekanikere får en helt anden måde at tilgå sig viden. På den måde rammer teknologien bredt, og det er også derfor, vi gør så meget ud af det, siger Tom Bruno Pedersen.
Det her kommer
Ikke overraskende kan Bosch Car Service-værksteder blive nogle af de første, som for alvor tager teknologien i brug i Danmark i hverdagen. Da Motor-magasinet deltog på FTZ Fagmessen 2017 i Odense, mødte en af bladets udsendte blandt andre Claus M. Pedersen, indehaver af Greve Bilcenter, der er en et Bosch Car Service-værksted.
- For mig at se, så er vi ikke langt fra en fremtid, hvor det her sikkert bliver et krav. Ikke nødvendigvis kun i vores organisation, men mere generelt. Jeg ser det som en god måde måske at hjælpe med til at forklare kunderne, hvad vi egentlig foretager os, når deres biler er på værksted. Og så ser jeg gode muligheder i videreuddannelse, forklarer Claus M. Pedersen.
Han suppleres af Tom Bruno Pedersen:
- Som med alt andet på enten en smartphone eller en tablet, så kan arbejdet optages. De klip kan bruges til internt brug for at blive bedre og hurtigere, men klippene kan også bruges som dokumentation over for kunderne. Og det kan være nødvendigt i en verden, hvor bilerne er enormt komplekse, forklarer kursuslederen fra Bosch.
Tilbage hos Claus M. Pedersen lyder det:
- Gennemsigtighed er vigtigt i et stærkt konkurrencepræget marked som vores. Derfor ser jeg gode muligheder i film, Skype-opkald eller lignende, der bringer kunderne tættere på vores arbejde. Og så må jeg sige, at teknologien her virker moden. Så den kommer, siger Claus M. Pedersen.
Artiklen er en del af temaet Fremtidens Autobranche.