LEDER: Ny autouddannelse - så vidt så godt
STRAKS I 2018 STARTER et hold bilsælgere en ny uddannelse på Erhvervsakademi Aarhus - to et halvt år senere vil de kunne kalde sig salgsrådgivere med afsluttende eksamen og det hele.
JEG KAN IKKE hæve flaget nok i anerkendelse af yderligere en uddannelse i vores branche. Specielt da de kommende salgsrådgivere også får ny viden og kompetencer inden for bæredygtige autoteknologier, udfordringer med deleøkonomi, digitalisering og online-markedet samt ikke mindst førerløse biler.
HER ER TÆNKT fremad - ingen tvivl. Nu håber jeg på de studerendes vegne, at der vitterligt er tyngde i netop denne del af pensum; eleverne har fortjent mere end bare smarte overskrifter på modulerne.
MÅSKE TÆNKER NOGEN, AT den nye uddannelse med titlen Salgsrådgiver er en konkurrent til eksisterende uddannelser i Aarhus og København. Sådan ser jeg det slet ikke, uddannelserne supplerer hinanden, og som branchen udvikler sig, kan vi slet ikke få uddannelse nok.
SÅ VIDT SÅ GODT. Men én yderligere uddannelse af først og fremmest sælgere løser ikke vores branches store problem - mangelen på lærlinge. Hvem rykker først her? Bliver det erhvervsskolerne, folkeskolerne, forhandlernes interesseorganisationer eller er der fremsynede forhandlere med tilhørende værksteder, der ser problemet så klart, at de også tager ansvar for at løse det.
AT MANGELEN PÅ LÆRLINGE er et problem, der maser sig mere og mere på, står tydeligt i det 100 siders specialmagasin, du får med dagens avis - "Fremtidens Autobranche."
FREMTIDENS AUTOBRANCHE gennemgår autoverdenens muligheder de kommende år - både med konkret viden om uddannelse af mekanikere, der skal servicere de kommende elbiler, med forudsigelser om forhandlere og værksteders udviklingsmuligheder og med viden om de biler, vi kommer til at køre i i fremtiden. Og med et svar på, om vi overhovedet kommer til at køre bil.